Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη εμπειρία

Αν δεν αλλάξετε τις ρυθμίσεις του προγράμματος περιήγησης, συμφωνείτε με αυτό.

Αποδέχομαι
elbgentr

maroneiawebradio

gazon

94016342 547586876161694 372900150244278272 n

20187312 10155133937199340 1452719040 o

Κυριακή, 15 Μάρτιος 2020 08:43

Συνέντευξη με την Σάσα Παπαλάμπρου για τη Θρακική Αγορά... «ο κύκλος των διασκευών μπορεί να ολοκληρώνεται σιγά σιγά, κι ίσως έρχεται η εποχή της μουσικής με λιγότερες παραπομπές στο παρελθόν και περισσότερη ανανεωτική έμπνευση»

Όταν το “Carma” έβγαινε στην αγορά το 2017, πολύς ήταν ο κόσμος που ψαχνόταν για το γενικότερο μουσικό μοτίβο. Το «Τζιβαέρι» αποδίδεται με μπλε κλίμακες, η Jazz φλερτάρει το «Γιατρό» και το βιρτουοζιτέ των συντελεστών βαδίζει σε μονοπάτι απόλυτα συνδεδεμένο με παραδόσεις, με το στίγμα της χώρας μας και του πολιτισμού μας. Η Σάσα Παπαλάμπρου είναι ευτυχής με το υβρίδιο, το υποστηρίζει από καρδιάς και ετοιμάζεται να μας χαρίσει ακόμα περισσότερα μουσικά πράγματα και εκπλήξεις. Η σπουδαία μουσικός βρίσκεται απέναντί μας και μιλά για τη μουσική, τις ηχογραφήσεις, τις συναυλίες, τη διδασκαλία, τον ενθουσιασμό της… Πολλές ευχαριστίες στη Μάριαν Νικολάου, που φρόντισε να πραγματοποιηθεί αυτή η συνέντευξη.

  1. Ταιριάζει τελικά η παραδοσιακή μουσική με την jazz; Τι σας οδήγησε να το τολμήσετε στο "Crama";

Το πάντρεμα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής με τη τζαζ δεν είναι κάτι που προέκυψε πρόσφατα, απεναντίας μετρά πολλές δεκαετίες∙ δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με αυτό, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους Mode Plagal. Συνεπώς, η ιδέα αυτή ιντρίγκαρε, ιντριγκάρει και θα ιντριγκάρει πάντα έναν καλλιτέχνη, που έχει διάθεση να αποκωδικοποιήσει με τη δυτική γλώσσα τους συγκλονιστικούς κώδικες της παραδοσιακής μας μουσικής.

  1. Χρειάζεται θεωρητικό υπόβαθρο για να μπερδέψει κανείς επιτυχώς διαφορετικά μουσικά είδη;

Σε όλες τις περιπτώσεις που προκύπτει ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, από το επίπεδο της ερμηνείας μέχρι το επίπεδο της ανασύνθεσης, πρωταρχικό ρόλο παίζει η εμπνευσμένη προσέγγιση. Είτε συνοδεύεται από θεωρητικές γνώσεις, που συνήθως διευκολύνουν έχοντας μια πιο ξεκάθαρη κατεύθυνση, είτε από πηγαία και ενστικτώδη προσέγγιση, το ζήτημα είναι να δύναται να αγγίξει τον ακροατή.

  1. Τι κριτικές πήρε το "Crama";

Νομίζω τις αναμενόμενες. Υπάρχει η πλευρά που καλοδέχεται οτιδήποτε έχει διάθεση να «πειράξει» υπάρχουσες μουσικές και καθιερωμένα είδη, με γνώμονα πάντα την εμπνευσμένη ανασύνθεση και την εξελικτική προοπτική. Και βέβαια υπάρχει η αντίθετη πλευρά, που αντιμετωπίζει με δυσπιστία τέτοιες προσεγγίσεις, με την αντιμετώπιση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής ως μουσειακό είδος. Φυσικά κάτι τέτοιο είναι θεμιτό και σεβαστό. Ήταν μεγάλη η χαρά μου, όταν άκουσα κομμάτια του δίσκου μου σε κάποιους από τους πιο αναγνωρισμένους σταθμούς, συνέπεια του οποίου υπήρξε και η επαφή μου με κόσμο που μου έκανε την τιμή να με αναζητήσει διαδικτυακά και να μου καταθέσει τα υποστηρικτικά του σχόλια για την πρώτη μου δουλειά. Επίσης, πολύ ευχάριστο ήταν και το γεγονός ότι δέχτηκα κριτική από τον Τύπο, κυρίως την αναγνώριση μιας παράτολμης καλλιτεχνικής κίνησης, που σίγουρα ταρακούνησε την αίσθηση της “ασφαλούς” μέχρι τώρα ακρόασης των παραδοσιακών τραγουδιών.

  1. Γιατί προτιμήσατε να κάνετε κάποιες διασκευές και όχι να συνθέσετε νέες συνθέσεις πάνω σε παραδοσιακά μοτίβα;

Το “Crama” υπήρξε ο «επίσημος» τρόπος ολοκλήρωσης μιας μουσικής πορείας πολλών ετών, ξεκινώντας από τα παιδικά μου χρόνια στη Δράμα. Από τότε και στη συνέχεια, το μουσικό μου ταξίδι εμπεριείχε πολλούς σταθμούς, όπως τα χρόνια του πανεπιστημίου στην Κέρκυρα, καθώς και το ξεκίνημα της καλλιτεχνικής μου δράσης στη Θεσσαλονίκη, για να καταλήξω την τελευταία δεκαετία στην Αθήνα. Όλη αυτή η μουσική και όχι μόνο διαδρομή αποτυπώθηκε στο “Crama”, το οποίο αποτέλεσε τον εντιμότερο τρόπο σύστασής μου. Είχα την ανάγκη να προτείνω στο κοινό αγαπημένες παραδοσιακές μελωδίες, με τον τρόπο που εγώ τις «άκουγα», γιατί με αυτόν τον τρόπο επιβεβαιώνεται και ο τίτλος της συγκεκριμένης εργασίας. Θεωρώ ότι χωρίς το “Crama” δε θα μπορούσα πραγματικά να αντλήσω τη δύναμη από τον εαυτό μου, προκειμένου να «φαντασιώνομαι» ήδη την επόμενή μου δισκογραφική πρόταση, η οποία σίγουρα θα αφορά σε original συνθέσεις.

  1. Παρουσιάζετε το δίσκο ζωντανα; Με ποιους μουσικούς συνεργάζεστε και τι αντοπόκριση υπάρχει;

Και βέβαια. Έχω την ευκαιρία να τον παρουσιάζω αρκετά συχνά σε διαφορετικές μουσικές σκηνές, και να έρχομαι διαρκώς σε επαφή με νέο κόσμο που γνωρίζει τη δουλειά μου. Το τελευταίο διάστημα έχω τη χαρά να συνεργάζομαι με τον Σωκράτη Γανιάρη στο τύμπανα και τον Χρήστο Κεχρή στο ηλ. μπάσο, δύο εξαίρετους και πολύ υποστηρικτικούς συνεργάτες. Το γεγονός ότι σε λοιπές συνεργασίες που αφορούν σε τελείως διαφορετικά ρεπερτόρια μου ζητούν κομμάτια του δίσκου, θεωρώ ότι είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό δείγμα ως προς την ανταπόκριση που υπάρχει.

  1. Είναι η επαρχία στο πρόγραμμά σας για live εμφανίσεις;

Μάλιστα. Θα καταφέρω να κάνω κάποιες εμφανίσεις αργότερα, γιατί προς το παρόν οι εμφανίσεις μου στην επαρχία έχουν να κάνουν με έναν σπουδαίο ερμηνευτή, τον Γιάννη Κούτρα, που έχει προγραμματίσει ένα μεγάλο αριθμό παραστάσεων σε όλη την Ελλάδα.

  1. Τι θα αλλάζατε αν μπορούσατε στο "Crama" σήμερα;

Έχω την εντύπωση ότι σε κάθε «γέννηση» ενός δίσκου, ο δημιουργός έχει ήδη αναπλάσει τα κομμάτια του από τη στιγμή που θα φύγει από το στούντιο. Με αυτή τη λογική λοιπόν, όλα τα κομμάτια έχουν πάρει μια διαφορετική πορεία μέσα μου, κι αυτό φαίνεται στον τρόπο που ερμηνεύονται σε κάθε live. Με το σκεπτικό αυτό, αγαπώ τον δίσκο μου γιατί αγαπώ τη συνθήκη στην οποία βρισκόμουν τότε και σε κάθε δίσκο θα επικρατεί μία νέα συνθήκη που θα προσδιορίζει τα πλαίσια στα οποία θα δισκογραφούνται κομμάτια.

  1. Τι εξέλιξη βλέπετε στην ελληνική μουσική από τα μισά του 20ου αι. και μετά;

Προφανώς εδώ και αρκετά χρόνια ζούμε στην εποχή των διασκευών. Παρατηρώ ότι στο κομμάτι αυτό υπάρχουν δύο τάσεις. Αφενός υπάρχουν οι διασκευαστικές διαθέσεις που βασίζονται στην πρωταρχική μουσική αξία του τραγουδιού, οι οποίες όμως δε συνάδουν απαραίτητα με τη νοηματική υπόστασή του. Αφετέρου, έχουμε και τις διασκευές που διαθέτουν ένα νέο συνθετικό κίνητρο που πιθανότατα αναδεικνύει μια τελείως φρέσκια οπτική του αρχικού τραγουδιού. Ενδεχομένως, ο κύκλος των διασκευών μπορεί να ολοκληρώνεται σιγά σιγά, κι ίσως έρχεται η εποχή της μουσικής με λιγότερες παραπομπές στο παρελθόν και περισσότερη ανανεωτική έμπνευση.

9) Πόσο αισιόδοξη είστε για το μέλλον της ελληνικής μουσικής;

Δεδομένου ότι πλέον δίνεται μία έμφαση στη μουσική εκπαίδευση των παιδιών, όπως αυτό διαφαίνεται για παράδειγμα από την επικράτηση των μουσικών σχολείων και την εκπληκτική δουλειά που επιτελούν, έχω την αίσθηση ότι θα υπάρξει μία αναζήτηση και προσφορά περισσότερο εμπνευσμένου υλικού και συγχρόνως μια κριτική διάθεση και δυσπιστία απέναντι σε εύπεπτα ακούσματα.

10) Τι γνώμη έχετε για την πρόσμιξη ξένων στοιχείων στην ελληνική μουσική (παραδοσιακή ή σύγχρονη); Την ωφελούν απαραίτητα ή μήπως την αλλοιώνουν επίσης ως ένα βαθμό;

Σε κάθε καλλιτεχνική κίνηση μετράει το κίνητρο, το οποίο τις περισσότερες φορές είναι ευδιάκριτο. Η πρόσμιξη για την πρόσμιξη δεν έχει κανένα ενδιαφέρον, κι ενδεχομένως παραποιεί την κεντρική ιδέα του κομματιού. Μία διασκευή όμως, ορμώμενη από μια αλήθεια, σίγουρα μπορεί να φωτίσει μία τελείως νέα πλευρά ενός κομματιού, και συνεπώς να το ωφελήσει.

11) Ποιο θα είναι το επόμενο δισκογραφικό σας βήμα;

Τη χρονιά που διανύουμε έχω προγραμματίσει αρκετές εμφανίσεις με το "Crama”. Παράλληλα, συλλέγω το υλικό του δεύτερου δίσκου, το οποίο αφορά σε πρωτότυπες συνθέσεις, τόσο δικές μου όσο και σπουδαίων δημιουργών, και πρόκειται να ηχογραφήσω τη χρονιά που ακολουθεί.

 

Μοιραστείτε το

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

ΘΡΑΚΙΚΗ ΑΓΟΡΑ

Διεύθυνση: Γ.ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1-3 , 69100 ΚΟΜΟΤΗΝΗ
69100 ΚΟΜΟΤΗΝΗ

E-mail:info@thrakikiagora.gr
Τηλέφωνο: 25310 – 26.500
Fax:25310 – 26.500

media

Τελευταία άρθρα

komotini24

logo2