
Millennials και Gen Z διαμορφώνουν τις δικές τους αξίες και προτεραιότητες !
Το παραδοσιακό μοντέλο πρώιμης ενηλικίωσης — αποφοίτηση, μόνιμη εργασία, γάμος, αγορά σπιτιού, παιδιά και σύνταξη στα 65 — αλλάζει ριζικά, καθώς η νέα γενιά δεν ρωτά «πότε πρέπει να γίνει», αλλά «γιατί πρέπει να γίνει». Οι Millennials και η Gen Z διαμορφώνουν εκ νέου την έννοια της ενηλικίωσης, δίνοντας προτεραιότητα σε προσωπικές αξίες και ευημερία, επιδιώκοντας ανεξαρτησία με τους δικούς τους όρους και απορρίπτοντας παλιά πρότυπα επιτυχίας.
Η πρωτοποριακή παγκόσμια μελέτη της EY, που κάλυψε νέους 18-34 ετών από 10 χώρες, αναδεικνύει μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οι νέοι προσεγγίζουν τα παραδοσιακά ορόσημα ζωής. Όπως οι υπηρεσίες streaming μετέτρεψαν την ψυχαγωγία σε κάτι εξατομικευμένο, έτσι και η ενηλικίωση μετασχηματίζεται από μια προκαθορισμένη σειρά γεγονότων σε μια ευέλικτη διαδρομή, προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε ατόμου.
Αυτή η αλλαγή δεν είναι απλά αναβολή ή αντίδραση, αλλά αποτέλεσμα συνειδητών επιλογών και ρεαλιστικής προσαρμογής. Με περισσότερους πόρους και πληροφόρηση από κάθε άλλη γενιά, οι νέοι συλλογικά αναρωτιούνται: «Τι έχει πραγματικά νόημα για μένα σε έναν τόσο γρήγορα μεταβαλλόμενο κόσμο;»
Η παλαιότερη αντίληψη που περιγράφει τους νέους ως «τεμπέληδες» ή «ανεξάρτητους στο σπίτι των γονιών» παραβλέπει την ουσία. Η επαγγελματική επιτυχία δεν μετριέται πια με την παραμονή σε μία δουλειά, αλλά με τις δεξιότητες και τον αντίκτυπο που έχουν. Η κοινωνία καλείται να ανανεώσει τα κριτήρια με τα οποία ορίζει την ενηλικίωση.
Οι νέοι λαμβάνουν σημαντικές αποφάσεις και αντιμετωπίζουν πιέσεις, απλά δεν ακολουθούν την παλιά «λίστα» βημάτων. Αυτό το φαινόμενο αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη μεταμόρφωση που συμβαίνει σε όλες τις γενιές. Για παράδειγμα, στη Δύση, ακόμη και οι μεγαλύτερες γενιές επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο ζωής τους, κάνοντας νέα πράγματα σε μεγαλύτερη ηλικία.
Ο βασικός παράγοντας που οδηγεί αυτές τις αλλαγές είναι η άνευ προηγουμένου πρόσβαση σε πληροφορίες και παγκόσμιες εμπειρίες. Οι άνθρωποι συνδέονται περισσότερο από ποτέ, μοιράζονται ιδέες και αμφισβητούν παλιές αντιλήψεις.
Η πανδημία COVID-19 ενίσχυσε αυτή τη συνδεσιμότητα, καθώς όλοι βίωσαν μαζί μια πρωτόγνωρη εμπειρία, έρχοντας πιο κοντά μέσα από οθόνες και κοινά βιώματα. Η τεχνολογική πρόοδος, όπως η γενετική τεχνητή νοημοσύνη και οι κβαντικές τεχνολογίες, επιταχύνουν ακόμα περισσότερο αυτή τη δυναμική, επιτρέποντας σε ανθρώπους από όλο τον κόσμο να εξερευνούν νέους ορίζοντες.
Η έρευνα δείχνει πως, παρότι οι νέοι μοιράζονται κοινές αξίες, υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάλογα με τη χώρα, ειδικά σε θέματα οικονομικής ανεξαρτησίας, αποδοχής τεχνολογίας και εθνικής ταυτότητας.
Η οικονομική ασφάλεια αποτελεί το μεγαλύτερο άγχος, με το 87% να θεωρούν την οικονομική ανεξαρτησία κρίσιμη προτεραιότητα. Ωστόσο, μόνο το 63% ενδιαφέρονται έντονα για το πλούτο. Στην εργασία, το «job hopping» (συχνή αλλαγή εργασίας) θεωρείται πλέον φυσιολογικό, με το 59% να πιστεύει ότι θα εργαστεί σε έως και πέντε διαφορετικές εταιρείες και το 19% να αναμένει ακόμα περισσότερες αλλαγές καριέρας.
Καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) γίνεται αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας, η Γενιά Ζ αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις αλλά και σημαντικές ευκαιρίες. Σχεδόν το 45% αυτής της γενιάς δηλώνει έτοιμο να πειραματιστεί με νέες τεχνολογίες, αν και το επίπεδο ενδιαφέροντος διαφέρει ανά περιοχή.
Με αναφορές από:in.gr/Επιμέλεια:ΜΚΜ