
Υπ. Παιδείας: Έρχεται το πολλαπλό βιβλίο για τους μαθητές
Tον Σεπτέμβριο του 2027 θα γίνει η διανομή των νέων βιβλίων (πολλαπλό βιβλίο), στους μαθητές και μαθήτριες, δήλωσε σήμερα η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζχααράκη, επιβεβαιώνοντας πλήρως το αποκλειστικό ρεπορτάζ του esos στις 7-9-25.
Στην απόφαση αυτή κατέληξε η υπουργός για δύο λόγους:
- Πρώτον θα πρέπει να δώσει χρόνο στους εκπαιδευτικούς μέχρι τον Μάρτιο του 2026 να δηλώσουν σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα ετοιμαστεί ποιο από το πολλαπλό βιβλίο θα διδάξουν , στο μάθημά τους, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στους μαθητές.
- Ωστόσο,δεύτερον, ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ για την εκτύπωση των βιβλίων , θα πρέπει να τα έχει στη διάθεσή του από το υπουργείο το περιεχόμενο και τον αριθμό αντιτύπων του κάθε βιβλίου τον Οκτώβριο (σ.σ.για να παραγγείλει χαρτί και να προχωρήσει στην προετοιμασία των εκτυπώσεων, όπως τυπογραφία κλπ), κάτι που τουλάχιστον για φέτος , το 2025, είναι αδύνατον να γίνει, προκειμένου να εκτυπωθούν τα νέα βιβλία για τον Σεπτέμβριο του 2026.
Έτσι ο μαθητές θα παραλάβουν και το επόμενο σχολικό έτος 2026-27 τα βιβλία που έχουν και σήμερα,το τρέχον σχολικό έτος 2025-26, ενώ τα νέα βιβλία θα δοθούν , στα σχολεία για διδασκαλία, για το σχολικό έτος 2027-28.
Η διαδικασία επιλογής
Οι σχολικές μονάδες επιλέγουν το διδακτικό πακέτο, από το πολλαπλό βιβλίο,που επιθυμούν προκειμένου να λάβουν σε έντυπη μορφή τα διδακτικά βιβλία.
Επιλογή βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς: Όπως προβλέπει το άρθρο 85 παρ.2 του Ν. 4823/2021 (Α΄136), η επιλογή των διδακτικών βιβλίων που χρησιμοποιούνται από την κάθε σχολική μονάδα πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα στην σχολική μονάδα. Δηλαδή, από όλους τους μαθηματικούς, από όλους τους φιλολόγους της σχολικής μονάδας.
Στην περίπτωση που υπάρχει αδυναμία επιλογής από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα, η επιλογή, γίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Σε περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης ή καμίας επιλογής, η επιλογή γίνεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας.
Η επιλογή του βιβλίου γίνεται μεταξύ των εγκεκριμένων διδακτικών βιβλίων που εντάσσονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων.
Ο εκπαιδευτικός επίσης μπορεί κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, να χρησιμοποιήσει από το ψηφιακό αποθετήριο και άλλα βιβλία για το αντίστοιχο μάθημα και άλλα ψηφιακά αντικείμενα τα οποία είναι αναρτημένα και διαθέσιμα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διδακτικών Βιβλίων.
Ο εκπαιδευτικός, καλείται να επιλέξει το βιβλίο που θα δοθεί στους μαθητές ως μια πρόσθετη πηγή μελέτης, από το σύνολο των υλικών που θα έχουν διαθέσιμα οι μαθητές τα επόμενα χρόνια στο σχολείο.
Δεν καλείται απλώς να διδάξει το βιβλίο, αλλά να αξιοποιήσει το περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων σπουδών των μαθημάτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να διευκολύνει τους μαθητές να επιτύχουν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Τράπεζα Θεμάτων: Η Τράπεζα Θεμάτων μέχρι και τώρα επικαιροποιείτο κάθε έτος, με την πρόσθεση ή την αφαίρεση θεμάτων. Τώρα, με τα νέα προγράμματα σπουδών και το πολλαπλό βιβλίο, το προσεχές διάστημα, με ένα νέο έργο ΕΣΠΑ, που έχει αναλάβει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, προχωρά τόσο η ανανέωση το περιεχομένου της Τράπεζας Θεμάτων όσο και η αντιστοίχιση των θεμάτων με τα νέα Προγράμματα Σπουδών.
Χίλιοι συγγραφείς για τα 166 σχολικά βιβλία
Τα νέα βιβλία συγγράφουν πάνω από χίλιοι εκπαιδευτικοί, ως μέλη εκδοτικών οίκων και ομάδων που διδάσκουν σε Ιδιωτικά και δημόσια Σχολεία ή Φροντιστήρια.
Κατατέθηκαν συνολικά 636 προτάσεις από 73 συγγραφικές ομάδες, που ήταν είτε φυσικά πρόσωπα, είτε ενώσεις φυσικών προσώπων, είτε νομικά πρόσωπα είτε ενώσεις νομικών προσώπων, για τη συγγραφή 187 διδακτικών πακέτων για την Α/θμια και τη Β/θμια Εκπ/ση.
Το κάθε διδακτικό πακέτο περιλαμβάνει το Βιβλίο Μαθητή, το Τετράδιο Εργασιών καθώς και το Βιβλίο Αναφοράς κατά περίπτωση της Γενικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, με βάση τα επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών.
Από τις προτάσεις που κατατέθηκαν, εγκρίθηκαν 590 για τη συγγραφή αντίστοιχων διδακτικών πακέτων.
Οι συγγραφικές ομάδες ήταν 60 ενώ οι εμπλεκόμενοι συγγραφείς πάνω από χίλιοι.
Δεν κατατέθηκε καμία πρόταση
Δεν κατατέθηκε καμία πρόταση για 17 διδακτικά βιβλία: Στο πλαίσιο της Πρόσκλησης που εξέδωσε το ΙΕΠ τον Απίλη του 2023, δεν κατατέθηκε καμία πρόταση για δέκα επτά (17) διδακτικά βιβλία (διδακτικά πακέτα) και μόνο μία πρόταση για είκοσι πέντε (25) διδακτικά βιβλία ( εγχειρίδιο και βιβλίο ασκήσεων).
Μηδέν: (Μουσική Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού, Ανθολόγιο Μουσικών Κειμένων Δημοτικού, Γερμανικά Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Γερμανικά Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Ιταλικά Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Γερμανικά Α΄, Β΄ Λυκείου, Γραμμικό Σχέδιο Γ΄ Λυκείου και Ελεύθερο Σχέδιο Γ΄ Λυκείου).
Μία (1) μόνο πρόταση: (Φυσικής Αγωγής Α έως ΣΤ΄ Δημοτικού, Μουσική Α΄ και Β΄ Δημοτικού, Αγγλικά Α’ έως ΣΤ’ Δημοτικού, Μουσική Α, Β, Γ, Γυμνασίου, Ανθολόγιο Μουσικών Κειμένων για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, Εργαστηριακός Οδηγός Εκπαιδευτικού για το μάθημα της Μουσικής για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, Αγγλικά Α’, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Γαλλικά Β΄,Γ΄ Γυμνασίου, Αγγλικά Β΄ Λυκείου].
Και με αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο ΙΕΠ η συγγραφή βιβλίων και απευθείας αναθέσεις σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα και ΑΕΙ
Με τροπολογία για το πολλαπλό βιβλίο, την οποία ψηφίστηκε στη Βουλή:
Αν η διαδικασία συγγραφής διδακτικών βιβλίων και ένταξής τους στο Μ.Δ.Β. και στην Ψ.Β.Δ.Β. αποβεί άκαρπη, ή δεν υπάρχουν τουλάχιστον δύο εγκεκριμένες αιτήσεις συμμετοχής ανά μάθημα ή, κατά το στάδιο της αξιολόγησης πληρότητας οι εναπομείνασες προς επιστημονική αξιολόγηση προτάσεις υπολείπονται των δυο (2), ή πρόκειται για την ένταξη των διδακτικών βιβλίων στο Μ.Δ.Β. και στην Ψ.Β.Δ.Β., τα οποία αντιστοιχούν σε μαθήματα γνωστικών αντικειμένων της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν εισήγησης του Ι.Ε.Π., είναι δυνατή, διαζευκτικά, ακόμα και πριν από την ολοκλήρωση προηγουμένης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος:
α) η μερική επανάληψη της πρόσκλησης για την κάλυψη των εναπομεινάντων μαθημάτων,
β) η έκδοση νέας, ολικής ή μερικής, πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, προκειμένου να υφίστανται τουλάχιστον δύο (2) διδακτικά βιβλία ανά μάθημα, με όμοιους ή διαφορετικούς όρους από προηγούμενη πρόσκληση,
γ) η ανάθεση της συγγραφής σε ομάδες εκπαιδευτικών, που απαρτίζονται από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο Ι.Ε.Π. ή αποσπώνται στο Ι.Ε.Π. για τη συγγραφή αυτή ή από άλλους επιστήμονες αυξημένων προσόντων και γνώσεων ή
δ) η ανάθεση της συγγραφής, τηρουμένων των διατάξεων του ν. 4412/2016 (Α’ 147), σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων προς τον σκοπό αυτό, μεταξύ του Ι.Ε.Π. και Α.Ε.Ι..
Πηγή: esos.gr