Αντέδρασε η Τουρκία για τον χωροταξικό σχεδιασμό- Οι  περιοχές που θεωρεί “δικαιοδοσία της” σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο

Αντέδρασε η Τουρκία για τον χωροταξικό σχεδιασμό- Οι περιοχές που θεωρεί “δικαιοδοσία της” σε Αιγαίο και Αν. Μεσόγειο

Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών αντέδρασε με αφορμή τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της Ελλάδας, κάνοντας λόγο για «μονομερείς ενέργειες».

Όπως μετέδωσε το Anadolu, το τουρκικό ΥΠΕΞ δήλωσε: «Τονίζουμε για άλλη μια φορά ότι οι μονομερείς αξιώσεις της Ελλάδας δεν θα έχουν καμία νομική συνέπεια για τη χώρα μας».

Σε γραπτή δήλωση του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας αναφέρεται ότι «ορισμένες από τις περιοχές που καθορίζονται στον “Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό” (ΘΧΣ) που κήρυξε η Ελλάδα σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ παραβιάζουν τις περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας της χώρας μας στο Αιγαίο Πέλαγος και την Ανατολική Μεσόγειο».

Τι σημαίνει ο νέος χάρτης για ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα που αποτυπώνεται στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό – 7 ερωταπαντήσεις
ΚΟΣΜΟΣ  16/04/2025  11:42
Η Τουρκία, μετά την Ελλάδα, παρουσίασε τον δικό της χάρτη για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό της -Κόβει το Αιγαίο στα δύο
Η δήλωση αναφέρει, σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων, ότι οι μονομερείς ενέργειες πρέπει να αποφεύγονται σε κλειστές ή ημίκλειστες θάλασσες όπως το Αιγαίο και η Μεσόγειος, ότι το διεθνές ναυτικό δίκαιο ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των παράκτιων κρατών σε αυτές τις θάλασσες, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών θεμάτων, και ότι στο πλαίσιο αυτό η Τουρκία είναι πάντα έτοιμη να συνεργαστεί με την Ελλάδα στο Αιγαίο.

«Μονομερείς ενέργειες και αξιώσεις της Ελλάδας»
Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι οι μονομερείς ενέργειες και οι αξιώσεις της Ελλάδας και οι προσπάθειες τετελεσμένων γεγονότων δεν θα έχουν καμία νομική συνέπεια για την Τουρκία «σήμερα ή αύριο, όπως και χθες».

Η δήλωση περιελάμβανε και τα εξής: «Η Τουρκία εμμένει στη θέση της ότι θα πρέπει να υιοθετηθεί μια ειλικρινής και συνολική προσέγγιση για την επίλυση των ζητημάτων στη βάση του διεθνούς δικαίου, της ισότητας και της καλής γειτονίας, στο πλαίσιο της Διακήρυξης των Αθηνών για τις Φιλικές Σχέσεις και την Καλή Γειτονία της 7ης Δεκεμβρίου 2023, η οποία αντικατοπτρίζει το πνεύμα που και τα δύο μέρη θέλουν να διατηρήσουν στις σχέσεις τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός που έχει εκπονήσει η χώρα μας διαβιβάζεται επίσης στις αρμόδιες μονάδες της UNESCO και των Ηνωμένων Εθνών».

Νωρίτερα, η Ελλάδα ανακοίνωσε την πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) της χώρας, και εκδόθηκε σήμερα με πρωτοβουλία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και τα συναρμόδια υπουργεία.

Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου.

Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.

Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε κατά την εκπόνηση της ΕΧΣΘΧ συνέθεσε συχνά αντικρουόμενες κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παραμέτρους, προκειμένου να υπηρετήσει μια σειρά αλληλένδετους στόχους, όπως η κλιματική ανθεκτικότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων, η βελτίωση και προστασία των θαλάσσιων μεταφορών, η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας, η ιχθυοκαλλιέργεια και η ενίσχυση των διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος.

Ο ΘΧΣ λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων και αποδίδει έμφαση στη διαβούλευση και συνδιαμόρφωση των προτεραιοτήτων ανά περιφέρεια, μέσα από τη συγκρότηση Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων.

Με τον ΘΧΣ και την ΕΧΣΘΧ, η Ελληνική Πολιτεία για πρώτη φορά οριοθετεί λεπτομερείς χρήσεις των θαλάσσιων ζωνών της, υλοποιώντας την υποχρέωση που απορρέει από την Οδηγία 2014/89/ΕΕ και ασκώντας τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο.


Ο χάρτης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού
Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός: Ερωτήσεις και απαντήσεις
Γιατί είναι σημαντική κίνηση η κατάρτιση και η εξειδίκευση και αποτύπωση σε χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ);
Είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνονται σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της Ε.Ε. τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας (δηλαδή πλήρης επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών σε θαλάσσιες ζώνες).

2. Δηλαδή, τι αποτυπώνει ο χάρτης;

Οι θαλάσσιες περιοχές που αποτυπώνονται στον χάρτη συμπεριλαμβάνουν τις ελληνοϊταλικές συμφωνίες οριοθέτησης ΑΟΖ του 1977 και του 2020 και την ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία του 2020, ενώ συμπίπτουν με τα όρια που απορρέουν από τον νόμο 4001/2011.

Σε ό,τι αφορά μη οριοθετημένες περιοχές, αποτυπώνεται η μέση γραμμή που καθορίζει το εξωτερικό όριο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, μέχρι τη σύναψη συμφωνιών οριοθέτησης με γειτονικά κράτη, των οποίων οι ακτές είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές.

3. Άρα, ο χάρτης αποτυπώνει την ΑΟΖ της Ελλάδας στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας (στο Ιόνιο, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο);

Η διαδικασία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών έχει διαφορετικό αντικείμενο από τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, ο οποίος αφορά τη διαδικασία με την οποία οι αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών αναλύουν και οργανώνουν τις ανθρώπινες δραστηριότητες στις ανωτέρω θαλάσσιες περιοχές για την επίτευξη των οικολογικών, οικονομικών και κοινωνικών στόχων. Συνεπώς, ο χάρτης που αποτυπώνει τον ελληνικό θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό δεν συνιστά οριοθέτηση ΑΟΖ.

4. Αποτυπώνει την επέκταση της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια (στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο);

Η επέκταση των χωρικών υδάτων έως τα 12 ναυτικά μίλια είναι αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας που απορρέει από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Είναι ένα δικαίωμα για την άσκηση του οποίου η Ελλάδα επιφυλάσσεται όταν και όπως το κρίνει εθνικά συμφέρον με βάση τους κανόνες που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο.

5. Πώς συνδέεται η κατάρτιση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού με την κυριαρχία και την άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων;

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και η εξειδίκευσή του με χάρτη αποτελεί αποτύπωση των δραστηριοτήτων σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας – όχι άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων. H κυριαρχία δεν είναι αντικείμενο σχεδιασμού. Προϋπάρχει και δεν επηρεάζεται από αυτόν.

6. Γιατί η κυβέρνηση καταθέτει τώρα τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό;

Η κυβέρνηση κλείνει εκκρεμότητες του παρελθόντος. Υπερασπίζεται τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη και με ουσιαστικό τρόπο, όχι με επικοινωνιακές φωτοβολίδες.

7. Η κατάρτιση του ΘΧΣ πιθανόν να προκαλέσει την αντίδραση της Τουρκίας. Άρα εγκαταλείπετε τον ελληνοτουρκικό διάλογο;

Το ότι λύνουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος δεν σημαίνει πως δεν επιδιώκουμε τον ελληνοτουρκικό διάλογο. Το ότι διαφωνούμε δεν σημαίνει πως δεν συζητάμε. Το ότι συζητάμε δεν σημαίνει πως κάνουμε εκπτώσεις από τις θέσεις μας, κι αυτό αποδεικνύεται στην πράξη. Η Ελλάδα επιθυμεί θετικό κλίμα στις σχέσεις με την Τουρκία και έχει ταχθεί από την αρχή υπέρ της ελληνοτουρκικής συνεννόησης με βάση το Διεθνές Δίκαιο και την καλή γειτονία.

Εξάλλου, ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αφορά μια ουσιαστική υποχρέωση της χώρας μας έναντι της Ε.Ε. που απορρέει από συγκεκριμένες ευρωπαϊκές οδηγίες και εντάσσεται στο πλαίσιο επίτευξης σειράς Ευρωπαϊκών Στρατηγικών, όπως η Πράσινη Συμφωνία και η Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τη Θαλάσσια Ασφάλεια (EUMSS-EU Maritime Security Strategy).

Ερωτήσεις – απαντήσεις σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό

1.  Τι είναι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός;

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) αποτυπώνει τις ανθρώπινες δραστηριότητες σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος σ’ αυτές.

Ταυτόχρονα, προσδιορίζει τη συμβατότητα και την παράλληλη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αυτών, με γνώμονα πάντοτε τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλασσίων περιοχών και την αξιοποίηση των θαλασσίων πόρων. Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού καθορίστηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ιδίως δε με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).

Η διαδικασία αυτή προβλέπεται στην οδηγία 2014/89/ΕΕ και εκπληρώνεται, με αυτόν τον τρόπο, η ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας μας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, τη βιώσιμη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και τη διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η οδηγία αυτή δεν θίγει τα κυριαρχικά δικαιώματα και τη δικαιοδοσία των κρατών-μελών επί των θαλάσσιων υδάτων, τα οποία απορρέουν από τις σχετικές διατάξεις του Διεθνούς Δικαίου, ιδίως δε από την UNCLOS.

2. Ποιος είναι ο στόχος του;

Η οργάνωση του θαλάσσιου χώρου, η ομαλή αλληλεπίδραση χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Κατά την εκπόνηση του ΘΧΣ θα ληφθούν υπόψη κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παράμετροι, για δραστηριότητες όπως:

Η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής -μεταξύ άλλων- διά του ορισμού θαλάσσιων πάρκων.
Η διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων.
Η βελτίωση και προστασία των θαλασσίων μεταφορών.
Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας και ιδιαίτερα των δυνητικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου αλλά και των υπεράκτιων αιολικών μας πάρκων.
Η ιχθυοκαλλιέργεια.
Η ενίσχυση των διασυνοριακών υποδομών κοινού ενδιαφέροντος με άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της άμεσης περιφέρειάς της.
Με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, δίνεται η δυνατότητα μιας συντεταγμένης -και όχι αποσπασματικής- οριοθέτησης ανθρώπινων δραστηριοτήτων.

Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, τη βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και τη διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Σε συνέχεια των στρατηγικών προτεραιοτήτων που έθεσε ο πρωθυπουργός στο 9ο «Our Ocean Conference», ο Σχεδιασμός αποτελεί μέρος μιας ολιστικής πολιτικής χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας σε θάλασσα και στεριά, που προοδευτικά υλοποιείται από την ελληνική κυβέρνηση.

3. Γιατί κατατίθεται τώρα ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός;

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αποτελεί έναν Οδικό Χάρτη αξιοποίησης των θαλασσίων πόρων μας. Συνεπώς, η σχεδίασή του αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαβούλευσης με συναρμόδια υπουργεία, φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις τοπικές κοινωνίες. Ο ΘΧΣ αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία αν συνυπολογιστεί ότι η χώρα μας διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα περισσότερα καταγεγραμμένα νησιά.

4. Γιατί χωρίστηκε ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός σε 4 χωρικές ενότητες;

Γιατί, με αυτόν τον τρόπο, απεικονίζεται η διοικητική διάρθρωση των αντίστοιχων Περιφερειών. Θα ακολουθήσει η έκδοση των αντίστοιχων θαλάσσιων χωροταξικών πλαισίων, όπως συνέβη και με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια (12 από τα συνολικά 13 έχουν ήδη δημοσιευθεί, ενώ δρομολογείται και το 13ο).

5. Πού δημοσιεύεται ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός; Πώς θα ενημερωθούν οι πολίτες;

Δημοσιεύεται σε ΦΕΚ, όπως προβλέπεται στην Ελλάδα, ενημερώνεται η Ευρωπαϊκή Ένωση και αναρτάται στις σχετικές διαδικτυακές πλατφόρμες της. Παράλληλα θα υπάρξουν και δράσεις ενημέρωσης από το ΥΠΕΝ.

6. Έχει γεωπολιτική σημασία ο ΘΧΣ;

Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού καθορίστηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της Ένωσης και με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ιδίως δε με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).

Είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνονται σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της ΕΕ τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δηλαδή πλήρης επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών.

Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός υλοποιεί μια σειρά από ευρωπαϊκές στρατηγικές και αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου.

Ο τουρκικός θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία εξέδωσε νωρίτερα το δικό της Σχέδιο Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, στo πλαίσιo του χάρτη της «Γαλάζιας Πατρίδας».

Το έργο του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, το οποίο «ξεκίνησε η Τουρκία προκειμένου να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της στις γύρω θάλασσες και να αξιολογήσει καλύτερα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της στις θάλασσες στο μέλλον και να αξιοποιήσει στον μέγιστο βαθμό τις θαλάσσιες περιοχές, έχει φθάσει στο τελικό στάδιο», επισημαίνει η Milliyet.

«Με τον χάρτη που δημιούργησε η Τουρκική Πλατφόρμα Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, τα θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας καθορίστηκαν σύμφωνα με επιστημονικές μεθόδους και κανόνες του Διεθνούς Δικαίου».

«Ακολουθώντας στενά τις μελέτες της ΕΕ για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, η Τουρκία λαμβάνει μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων της στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο».

Ο χάρτης που δημιουργήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Ερευνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (DEHUKAM) του Πανεπιστημίου της Άγκυρας εκπονήθηκε σύμφωνα με το θαλάσσιο κεκτημένο της ΕΕ, τονίζεται.

Ο δρ Mustafa Başkara, διευθυντής του DEHUKAM του Πανεπιστημίου της Άγκυρας, δήλωσε στη Milliyet: «Τα αρμόδια θεσμικά όργανα της Τουρκικής Δημοκρατίας διεξάγουν μελέτες Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού από το παρελθόν. Ως Κέντρο, έχουμε πραγματοποιήσει κοινά έργα με ορισμένα σχετικά υπουργεία στο πλαίσιο αυτό. Ως DEHUKAM αναλάβαμε την πρωτοβουλία και δημιουργήσαμε την Πλατφόρμα Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της Τουρκίας. Στο πλαίσιο αυτής της πλατφόρμας, έχουμε συμπεριλάβει στην ιστοσελίδα μας τα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί στην Τουρκία σε σχέση με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, τις αρμόδιες αρχές, την υφιστάμενη νομοθετική υποδομή και επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τα βασικά στοιχεία του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού».

«Στο Αιγαίο Πέλαγος, η μέση γραμμή μεταξύ των κύριων εδαφών θεωρήθηκε ως όριο», δήλωσε ο Başkara και συνέχισε:

«Σύμφωνα με τους βασικούς κανόνες του διεθνούς ναυτικού δικαίου και τις μεθόδους επίλυσης που προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις, καθορίσαμε το εξωτερικό όριο της μελέτης θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού της Τουρκίας με βάση τη μέση γραμμή μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Εντός αυτών των ορίων καταρτίζεται ένας χάρτης στον οποίο περιλαμβάνονται οι περιοχές μεταφορών διαφόρων τομέων, οι περιοχές εξερεύνησης, οι περιοχές έρευνας και οι διάφορες περιοχές από τους θαλάσσιους ενεργειακούς πόρους έως τους υδρογονάνθρακες.

Η μελέτη αυτή αποτελεί συγκεκριμένο δείκτη της προσπάθειας για την οικοδόμηση ενός επιστημονικού οράματος για το όραμα της γαλάζιας πατρίδας της Τουρκίας, έχοντας επίγνωση του οικονομικού δυναμικού, των περιβαλλοντικών αξιών και της γεωπολιτικής σημασίας των θαλασσών που περιβάλλουν την Τουρκία από τρεις πλευρές».

Ο Başkara επισήμανε ότι «αυτός δεν είναι ένας χάρτης που δείχνει τα όρια των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Τουρκίας».

«Είναι ένας χάρτης που βασίζεται σε επιστημονικές βάσεις και αποκαλύπτει τον χωροταξικό θαλάσσιο σχεδιασμό. Χρειάζεται ανάπτυξη, αλλαγή και επικαιροποίηση. Είναι δυνατόν να αναθεωρηθεί και να επικαιροποιηθεί αυτός ο χάρτης με τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις ανάγκες του κράτους μας και την αναθεώρηση των περιοχών χρήσης για διαφορετικούς σκοπούς.

Με άλλα λόγια, το κάναμε, το βάλαμε στην άκρη, δεν έχει οριστικοποιηθεί. Πρόκειται για μια επιστημονική, ακαδημαϊκή μελέτη που αποκαλύπτει με σαφήνεια τις βάσεις για την ισχυρότερη αξιοποίηση της Γαλάζιας Πατρίδας από την Τουρκία».

Πηγή: iefimerida.gr

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό