
E.E.: Υποχρεωτικός ετήσιος έλεγχος ΚΤΕΟ για αυτοκίνητα 10 ετών και πάνω
Τα αυτοκίνητα που έχουν στην κατοχή τους οι Έλληνες είναι ίσως από τα πιο γερασμένα στην Ευρώπη. Η αλλαγή που φέρνει η Ε.Ε. αναμένεται να επηρεάσει όχι μόνο τους Έλληνες αλλά και τους Ευρωπαίους οδηγούς.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την αναθεώρηση του πλαισίου για τους περιοδικούς τεχνικούς ελέγχους οχημάτων (ΚΤΕΟ), εισάγοντας αυστηρότερα πρότυπα που αποσκοπούν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, της περιβαλλοντικής προστασίας και της διαφάνειας στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Υποχρεωτικός ετήσιος ΚΤΕΟ για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών
Η καρδιά της πρότασης επικεντρώνεται στην καθιέρωση ετήσιου τεχνικού ελέγχου για οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών. Σήμερα, τα περισσότερα ΙΧ και ελαφρά φορτηγά περνούν από ΚΤΕΟ ανά διετία, κάτι που αναμένεται να αλλάξει ριζικά με την εφαρμογή του νέου κανονιστικού πλαισίου. Η ρύθμιση αυτή αφορά τόσο τα συμβατικά όσο και τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία έως τώρα αντιμετωπίζονταν με πιο ήπιους κανόνες.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη για ένταξη και των δικύκλων άνω των 125cc ή ισχύος άνω των 11 kW στην υποχρέωση περιοδικού ελέγχου – κάτι που μέχρι σήμερα δεν ίσχυε σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Εκσυγχρονισμένοι έλεγχοι σε αυτοκίνητα
Το νέο πλαίσιο περιλαμβάνει αυξημένη εποπτεία των ηλεκτρονικών και ψηφιακών συστημάτων ασφαλείας των οχημάτων, όπως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), τα φρένα, οι αισθητήρες και οι κάμερες. Ειδική μέριμνα προβλέπεται για την ανίχνευση παρεμβάσεων σε λογισμικά λειτουργίας, που μπορούν να αλλοιώσουν την πραγματική εικόνα του οχήματος όσον αφορά την ασφάλεια ή τις εκπομπές ρύπων.
Οι έλεγχοι εκπομπών σε αυτοκίνητα θα γίνονται πλέον με πιο εξελιγμένο εξοπλισμό, επικεντρωμένοι ιδιαίτερα στα οξείδια του αζώτου (NOx) και στα αιωρούμενα σωματίδια, προσπαθώντας να περιορίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση, κυρίως από παλαιότερα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και πάταξη της απάτης στα χιλιόμετρα
Για πρώτη φορά, τίθεται επί τάπητος η δημιουργία ενιαίου ψηφιακού δικτύου διασύνδεσης των ΚΤΕΟ όλων των κρατών-μελών, με στόχο την πρόσβαση σε πλήρες ιστορικό ενός οχήματος – ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης ή κυκλοφορίας. Η εξέλιξη αυτή στοχεύει στον περιορισμό της παραποίησης χιλιομετρικών ενδείξεων, ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο φαινόμενο στις εισαγωγές μεταχειρισμένων.
Επιπλέον, προωθείται η ψηφιοποίηση της άδειας κυκλοφορίας και του δελτίου τεχνικού ελέγχου, διευκολύνοντας τις συναλλαγές και μειώνοντας τη γραφειοκρατία για ιδιοκτήτες και δημόσιες υπηρεσίες.
Μια ακόμη καινοτομία αφορά τη διασυνοριακή αναγνώριση του τεχνικού ελέγχου: Ένα όχημα που περνά ΚΤΕΟ σε άλλο κράτος-μέλος, θα μπορεί να χρησιμοποιεί το σχετικό πιστοποιητικό για έως και έξι μήνες και στη χώρα ταξινόμησης – μέτρο ιδιαίτερα χρήσιμο για όσους μετακινούνται προσωρινά στο εξωτερικό.
Τι συνεπάγεται για την Ελλάδα
Η πρόταση αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας, όπου ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων ΙΧ υπερβαίνει τα 17 έτη – ένας από τους υψηλότερους στην Ε.Ε. Η εφαρμογή του ετήσιου τεχνικού ελέγχου για αυτοκίνητα θα αφορά σχεδόν το 80% των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα, με άμεσες συνέπειες τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τον κλάδο των τεχνικών ελέγχων.
Από τη μία πλευρά, ενδέχεται να αυξηθεί το κόστος συντήρησης για τους πολίτες. Από την άλλη, η αναβάθμιση του ελεγκτικού πλαισίου αποτελεί ευκαιρία για ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αλλά και για την ανάπτυξη των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, μέσω της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών και της συμμετοχής στη διασύνδεση με ευρωπαϊκά δίκτυα δεδομένων.
Πότε αναμένονται οι αλλαγές
Η πρόταση της Κομισιόν τελεί ακόμη υπό διαβούλευση και θα ακολουθήσει τη νομοθετική διαδικασία έγκρισης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Εφόσον υιοθετηθεί, τα κράτη-μέλη θα έχουν μεταβατικό διάστημα για να την ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο, με την εφαρμογή να τοποθετείται χρονικά σταδιακά από το 2026 και μετά.
e-howto