ΔΠΘ: Πλαίσιο πρωτοβουλίας φοιτητών Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας για το Νομοσχέδιο Ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

ΔΠΘ: Πλαίσιο πρωτοβουλίας φοιτητών Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας για το Νομοσχέδιο Ίδρυσης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

Πλαίσιο Πρωτοβουλίας Φοιτητών Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας

Το άρθρο 16 του Συντάγματος μεταξύ άλλων αναφέρει:

-¨Η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους

-“Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα ΔΩΡΕΑΝ εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια

-“Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.

-“Η σύσταση ανωτάτων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται”

Περί Νομοσχεδίου Ίδρυσης Πανεπιστημίων 

Είδαμε κατά την τελευταία τετραετία της διακυβέρνησης της ΝΔ να εντείνεται η αντιεκπαιδευτική πολιτική της υποβάθμισης, του δημοσίου δωρεάν πανεπιστημίου. Απώτερες στόχος είναι η εκχώρηση σημαντικού ποσοστού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή η ιδιωτικοποίηση του πανεπιστημίου και η εμπορευματοποίηση άλλου ενός δημοσίου αγαθού. Στην απέναντι πλευρά στεκόμαστε όλοι/όλες εμείς οι φοιτητές/τριες οι οποίοι λοιδορούμαστε συνεχώς από την κυβέρνηση και τα κρατικοδίατα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που ελέγχει, ενώ είμαστε αυτοί που υπερασπιζόμαστε την Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση ως ένα από τα ανώτερα κοινωνικά δικαιώματα και δημόσια αγαθά. Το δικαίωμα στην πρόσβαση στην δωρεάν παιδεία καθώς και εν συνεχεία την ποιοτική εκπαίδευση είναι αδιαπραγμάτευτο.

Η εισαγωγή και η φοίτηση στα ιδιωτικά ιδρύματα θα λειτουργεί με την καταβολή διδάκτρων, θέτοντας συνεπώς ως προτεραιότητα το κέρδος και την οικονομική “ανταγωνιστικότητα” των εν λόγω ιδρυμάτων αντί της επιστημονικής μόρφωσης και παιδείας. Οι συνεχείς επιθέσεις της κυβέρνησης κατά των δημοσίων φορέων εκπαίδευσης είναι απολύτως προφανείς και τις έχουμε βιώσει από πρώτο χέρι (βλέπε Ε.Β.Ε., βλέπε υποχρηματοδότηση, βλέπε σταδιακό κλείσιμο των περιφερειακών σχολών). Τέλος, η παράκαμψη του άρθρου 16 και η απαξίωση του δημόσιου πανεπιστημίου στο σύνολο του, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στη -και συνεπάγεται με την – συρρίκνωση των τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών, καθότι αυτές κρίνονται ως περιττές στο περιβάλλον της αγοραίας γνώσης.

Σε αυτή την υπό διαμόρφωση πραγματικότητα, οι ευκαιρίες που επαγγέλλεται το νεοφιλελεύθερο κοινωνικό μοντέλο που σκοπεύει να φέρει η Νέα Δημοκρατία, δεν είναι παρά φραγμοί για τα λαϊκά κοινωνικά στρώματα. Αυτή η εκ νέου προσπάθεια υποβάθμισης και συρρίκνωσης του δημοσίου Πανεπιστημίου που εμφανίζεται ως “εκσυγχρονισμός” δεν είναι παρά αναχρονισμός και ξεκάθαρη επίθεση στα χρόνια κεκτημένα των κοινωνικών αγώνων και του φοιτητικού κινήματος. Η δημοκρατία και η ελευθερία αποφαίνονται στην πρόσβαση όλων ανεξαιρέτως στα δημόσια αγαθά πολλοί, αν και αναφέρουν πως είναι προσωπική επιλογή τους να φοιτήσουν σε ιδιωτικά και κανείς δεν μπορεί να τους το αφαιρέσει αυτό, ξεχνούν πως το επίδικο είναι η απαξίωση του δημοσίου και δωρεάν έναντι του ιδιωτικού επί πληρωμή και ελεγχόμενο από επιχειρηματίες και άρα του επιστημονικού έναντι του αντιεπιστημονικού. Το ευρωπαϊκό παράδειγμα, εξάλλου δείχνει πως η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών σπουδάζει σε δημόσια κι όχι σε ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Το Ζήτημα της Συγχώνευσης

Η συγχώνευση -κλείσιμο των τμημάτων μας δεν είναι παρά ο προπομπός των όσων αναγράφηκαν παραπάνω. Η νέα αυτή μονοτμηματική σχολή θα έχει ένας ευρύτατο και ανομοιόμορφο επιστημονικό πεδίο και πρόγραμμα σπουδών που θα αποδυναμώσει -ακριβώς λόγω αυτού- περαιτέρω το πτυχίο μας. Το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας είναι από τα παλαιότερα του Πανεπιστημίου με βαθιές ρίζες στην παραμεθόρια περιοχή της Θράκης και με σημαντικό επιστημονικό και ερευνητικό έργο. Έγινε στόχος και αυτό μαζί με άλλα τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων πρώτα του Νόμου Κεραμέως (βλέπε βάση εισαγωγής) και τώρα γίνεται στόχος μέσω της παράκαμψης του άρθρου 16 και της ιδιωτικοποίησης -εμπορευματοποίησης του Δημόσιου Πανεπιστημίου.

Το Τμήμα μας και ορθότερα το επιστημονικό του προσωπικό είναι ενεργότατο με σπουδαία παραγωγή επιστημονικού υλικού και συμβολή στην ανάπτυξη της τοπικής θρακικής κοινωνίας. Εξάλλου όπως ανέφερε και ένας καθηγητής μας το Τμήμα μας αγκαλιάζει και την τοπική μουσουλμανική κοινότητα. Ακόμα και ο ανενεργός για πολλά Φοιτητικός μας Σύλλογος έχει αρχίσει να ξαναπατά στα πόδια του τόσο μέσω των συλλογικών διαδικασιών, όπως οι Γενικές Συνελεύσεις, αλλά και ακαδημαϊκών εγχειρημάτων όπως το Συνέδριο Φοιτητών. Μπορεί πράγματι το φοιτητικό κοινό να είναι περιορισμένο, όμως είναι ενεργό και η ποιότητα των μαθημάτων και η ποιοτική αλληλεπίδραση και συνεργασία καθηγητών και φοιτητών είναι αδιαπραγμάτευτη.

Τα χαμηλά ποσοστά εισακτέων που το υπουργείο ευαγγελίζεται δεν είναι καθόλου τυχαίο πως συνυφαίνονται με μια κατακόρυφη μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ πανελλαδικά μετά την εφαρμογή της βάσης εισαγωγής και την γενικότερη αναδιαμόρφωση της Εκπαίδευσης τα τελευταία 4 περίπου χρόνια για να συμβαδίζει με τις “περίφημες” Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές. Οπότε λοιπόν η μείωση των εισακτέων δεν αποτελεί εγγενές πρόβλημα του Τμήματος.

Η Συμβολή του Φοιτητικού Κινήματος

Απόλυτα σαφής είναι ο καταστατικός και τρομοκρατικός προσανατολισμός της Κυβέρνησης ενάντια σε κάθε είδους αντίδρασης και αντίστασης με πιο νωπά παραδείγματα τις εισβολές των ΜΑΤ στις σχολές Νομικής του ΔΠΘ και ΑΠΘ και τον ξυλοδαρμό και σύλληψη συμφοιτητών μας. Παρόλα αυτά, τα τρομοκρατικά μέτρα δεν θα περάσουν. Από τη στιγμή που ήρθε στο προσκήνιο το νομοσχέδιο αυτό, το Φοιτητικό Κίνημα εν μέσω της περιόδου εξεταστικής, προχώρησε σε μαζικές Γενικές Συνελεύσεις, κινητοποιήσεις και καταλήψεις ώστε να διεκδικήσει και να προστατεύσει το δικαίωμα στη Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση.

Με βάση τα παραπάνω, ο Σύλλογός μας δεν μπορεί να μείνει άπραγος, δεδομένης της εμπειρίας μας από προηγούμενες διεκδικήσεις και συλλογικούς αγώνες που εκφράστηκαν μέσω συνελεύσεων, καταλήψεων και κινητοποιήσεων στην πόλη, ο μόνος τρόπος να παλέψουμε για τα δικαιώματα και τα κεκτημένα μας είναι να δράσουμε συλλογικά να ενδυναμώσουμε το Φοιτητικό Κίνημα το οποίο αυτή τη στιγμή ορθώνεται απέναντι στην Κυβέρνηση και την πολιτική της, παλεύει συλλογικά και μαζικά, ενώ καταφέρνει να ριζοσπατικοποιεί τη νεολαία και να συμπαρασύρει στον αγώνα της πολλά κομμάτια της κοινωνίας.

Ως φοιτητική Κοινότητα του Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τα κεκτημένα μας υπό το πρίσμα της αλληλεγγύης και συλλογικότητας ενάντια σε κάθε κυβερνητική αυθαιρεσία που αποσκοπεί στο να μας τα στερήσει.

Απαιτούμε:

-Όχι στα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια

-Όχι στην παράκαμψη του Συντάγματος

-Όχι στην παράκαμψη και αναθεώρηση του Άρθρου 16

-Αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση για όλους και όλες

-Ενιαίο πτυχίο ανά γνωστικό αντικείμενο, με κατοχυρωμένα όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα

-Μόνη προϋπόθεση το πτυχίο για μόνιμη και σταθερή εργασία

-Όχι στον κατακερματισμό των πτυχίων και των προγραμμάτων σπουδών σε δύο κύκλους

-Κατάργηση της Ε.Β.Ε.

-Κατάργηση της ισοτίμησης των πτυχίων μας με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων

-Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση

-Όχι στη συγχώνευση του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας

-Δημόσια και δωρεάν σίτιση και στέγαση για όλους/ες τους/τις φοιτητές/τριες

-Καμία σκέψη για τηλεκπαίδευση και αξιοποίηση της για υπονόμευση των δράσεων του συλλόγου

Προχωράμε σε:

-Αναστολή των μαθημάτων Παρασκευή 8/3

-Κινητοποίηση την Παρασκευή 8/3 στις 12:00 στην κεντρική πλατεία

-Κινητοποίηση την Παρασκευή 8/3 στις 12:00 στην Αθήνα

-Συντονισμό και επικοινωνία με τους Συλλόγους της Φιλολογίας και των Παρευξείνιων καθώς και τους υπόλοιπους ΦΣ της

-Παρουσία στην επόμενη συνέλευση των καθηγητών, όποτε αυτή οριστεί.

-Συλλογή υπογραφών κατά τη συγχώνευση

-Επικοινωνία με τον τοπικό τύπο

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΕΘΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΠΘ

Ο ΗΡΟΔΟΤΟΣ” (27-3-92)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό