Δυσκολίες με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Νέος μπελάς για τα μικρομάγαζα είναι τα e-τιμολόγια και τα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ που έρχονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, να προσθέσουν κόστος σε μια εποχή που πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι «στεγνές» από ρευστότητα, βασίζοντας τις ελπίδες τους προκειμένου να ορθοποδήσουν σε μέτρα στήριξης και νέο ΕΣΠΑ.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι λογιστές αρνούνται να προσθέσουν υπηρεσίες σε πακέτα των 60-70 ευρώ που προσφέρονται σε μικρά καταστήματα. Μεγαλύτερα προβλήματα διαπιστώνονται στην περιφέρεια, όπου τα λογιστικά γραφεία είναι περιορισμένα και επιφορτισμένα με πλήθος υπηρεσιών, από δηλώσεις ΦΠΑ μέχρι αιτήσεις για προγράμματα Covid, επιδοτήσεις κ.ά.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το επιπλέον κόστος για τα γραφεία που αναλαμβάνουν υποστήριξη για επιλεγμένες επιχειρήσεις κυμαίνεται κατά μ.ο. σε 10-30 ευρώ μηνιαίως και θεωρείται ασύμφορο. Πρόκειται δε για μεταβατική φάση, καθώς η ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι συνολική και δεν μπορεί να γίνεται outsourcing επί μακρόν.
Η κατάργηση των χειρόγραφων παραστατικών και η υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικά, στο MyData, των τιμολογίων από την αρχή του χρόνου, όσο κι αν απλουστεύεται με τις εφαρμογές των εταιρειών πληροφορικής που προμηθεύονται αυτό τον καιρό οι λογιστές, φαντάζει «βουνό» για κάποιους εμπόρους και άλλους μικροεπαγγελματίες.
Μικρές επιχειρήσεις των 1-3 ατόμων, κυρίως εμπορικές και οικογενειακές, που μέχρι πρότινος επιβίωναν με δανεικά για να προμηθευτούν εμπόρευμα, κινδυνεύουν με λουκέτα. Οι αυξημένοι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος αλλά και οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις μετά από δύο χρόνια πανδημίας, σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς και το online κανάλι έχουν δημιουργήσει ασφυκτικό κλοιό. Οι νέες λογιστικές πρακτικές επιδεινώνουν το κλίμα, λένε όσοι διαμαρτύρονται.
Σημαντική μείωση τζίρου
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι για μεγάλο διάστημα αυτή η μερίδα της αγοράς χάνει έδαφος στο παιχνίδι του ανταγωνισμού και μοιάζει να τρώει τις σάρκες της, με την παρατεταμένη περίοδο αβεβαιότητας στην πανδημία να εξαντλεί τις όποιες αντοχές. Εξάλλου, τα οικονομικά προβλήματα διογκώνονται αντί να αμβλύνονται καθώς παρατείνεται η περίοδος των περιοριστικών μέτρων. Οι νέες καταναλωτικές τάσεις που ανέδειξε η πανδημία παγιώνονται.
Είναι ενδεικτικό ότι στην εστίαση, πολλοί επαγγελματίες είναι σε απόγνωση, καθώς, όπως σημειώνουν, η απαγόρευση της μουσικής έχει πλήξει την επισκεψιμότητα, όχι μόνο σε νυχτερινά κέντρα αλλά και σε καφέ, εστιατόρια και ταβέρνες. Με το εμπόριο είναι συγκοινωνούνται δοχεία, όπως αναφέρουν φορείς της αγοράς που προβλέπουν φάση «εκκαθάρισης» στο πλαίσιο της μετάβασης της αγοράς στην ψηφιακή εποχή, που βρίσκει απροετοίμαστες και σε ένα βαθμό… ανεπίδεκτες μαθήσεως μικρές επιχειρήσεις και κυρίως όσες διαχειρίζονται μεγάλοι σε ηλικία επαγγελματίες.
Αν και αναπτύσσονται δράσεις και προγράμματα για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων από φορείς όπως η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), διαπιστώνονται δυσκολίες να κλείσει το ψηφιακό χάσμα. Ενόψει του νέου ΕΣΠΑ, όπως σημειώνει στο Euro2day ο Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της ΕΣΕΕ, εντείνονται οι προσπάθειες για προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με επιδότηση εξοπλισμού και εκπαίδευση για αξιοποίηση των ευκαιριών του διαδικτύου. Το ζητούμενο ωστόσο είναι τα επιπλέον κόστη που βαρύνουν τα έξοδα των επιχειρήσεων, καθιστώντας σε ορισμένες περιπτώσεις τη λειτουργία τους ασύμφορη.