Quantcast
Η Περιφέρεια ΑΜΘ διαθέτει πόρους ύψους 602.500 ευρώ από το Ταμείο Πολιτικής και Κοινωνικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία και την αναβάθμιση των υποδομών του Αρχαίου Θεάτρου της Μαρώνειας

Η Περιφέρεια ΑΜΘ διαθέτει πόρους ύψους 602.500 ευρώ από το Ταμείο Πολιτικής και Κοινωνικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία και την αναβάθμιση των υποδομών του Αρχαίου Θεάτρου της Μαρώνειας

Χρύσα Καραδήμα: Σχεδιασμός για αύξηση της χωρητικότητας του Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας

Σκέψεις για αυτόνομο Φεστιβάλ ή κατόπιν συνεργασίας με το Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Με απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, Χρήστου Μέτιου, το έργο της προστασίας και της αναβάθμισης των υποδομών του αρχαίου θεάτρου της Μαρώνειας θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας με πόρους ύψους 602.500 ευρώ.

Το έργο πρόκειται να  υλοποιηθεί από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης και περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις που έχουν στόχο να αναδείξουν το Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας ως τουριστικό αξιοθέατο αλλά και ως χώρο ζωντανό κύτταρο πολιτισμού, που θα μπορούν να γίνονται εκδηλώσεις.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό πρόκειται να ξεδιπλωθούν σιγά σιγά οι εξής ενέργειες:

  1. Εργασίες για την ανάδειξη και την προστασία του μνημείου αυτού καθευτού.

Δημιουργία μιας μόνιμης υπαίθριας έκθεσης (open air) στο νοτιοανατολικό τμήμα του θεάτρου, όπου θα εκτίθενται αρχιτεκτονικά ευρήματα από την Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο του θεάτρου.

Προγραμματίζονται έργα που αφορούν στερεώσεις και συγκολλήσεις τμημάτων, καθώς και έργα πυροπροστασίας.

  1. Συντήρηση ευρημάτων

Δημιουργία ενός εργαστηρίου πεδίου με ειδικά μηχανήματα και εργαλεία για τη συντήρηση αρχιτεκτονικών ευρημάτων από το ανατολικό τμήμα του θεάτρου.

  1. Προσβασιμότητα

Εργασίες βελτίωσης της προσβασιμότητας στη σκηνή του θεάτρου.

  1. Εργασίες πεδίου

Αποψιλώσεις και καθαρισμοί του αρχαιολογικού χώρου, χωματουργικές εργασίες, απορροή ομβρίων, καλλωπισμός και φυτεύσεις.

  1. Εξυπηρέτηση κοινού

Κατασκευή οικίσκου για την εξυπηρέτηση του κοινού, τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και πληροφόρησης, τύπωση φυλλαδίων τα οποία θα είναι και σε γραφή Braille, κατασκευή φυλακείου και χώρου WC ο οποίος θα είναι προσβάσιμος σε ΑμεΑ.

  1. Μελέτες

Εκπόνηση των απαραίτητων μελετών (αρχιτεκτονική, στατική, τοπογραφική, πυρόσβεσης, διαχείρισης όμβριων υδάτων κτλ.)

  1. Δράσεις προβολής

Διοργάνωση ημερίδας με θέμα τα αρχαία θέατρα στη Θράκη και πραγματοποίηση εκδηλώσεων μουσικής και θεάτρου.

Με αφορμή την υπογραφή της σχετικής  απόφασης χρηματοδότησης, ο κ. Μέτιος επισκέφθηκε το Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας μαζί με τον Αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης, Νίκο Τσαλικίδη και ενημερώθηκε για τις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν από την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης, Χρύσα Καραδήμα.

 

Χρύσα Καραδήμα: Σχεδιασμός για αύξηση της χωρητικότητας του Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας

Ένα ολοκληρωμένο όραμα που θα ξεκινά από την ανάδειξη προστασία και χρήση του Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας με δικό του φεστιβάλ είτε συνεργαζόμενο με το Φεστιβάλ Φιλίππων, κατέθεσε μιλώντας στην ΕΡΤ Κομοτηνής, η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης, Χρύσα Καραδήμα.

Σύμφωνα με την κ. Καραδήμα, το κονδύλι των 602.500 ευρώ που διαθέτει η Περιφέρεια από το ΕΣΠΑ για την προστασία και αναβάθμιση του Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας, θα περιλάβει μεταξύ άλλων, έργα συντήρησης αρχαιοτήτων, βελτίωσης πρόσβασης και τοποθέτηση τουαλετών και για ΑμεΑ αλλά και έργα πυροπροστασίας.

Ο δρόμος που οδηγεί στο θέατρο θα ασφαλτοστρωθεί, ενώ υπάρχει σχεδιασμός και κατασκευή λιθόστρωτου δρόμου από την διασταύρωση του Αγίου Χαραλάμπους, εκεί όπου θα κατασκευασθεί και χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων.

Η κ. Καραδήμα ανέφερε πως υπάρχει και σχεδιασμός για αύξηση της χωρητικότητας του θεάτρου, αξιοποιώντας πάντα τους πόρους των ευρωπαϊκών προγραμμάτων !

 

 

Σύντομη περιγραφή Αρχαίου Θεάτρου Μαρώνειας

Το θέατρο παρουσιάζει τρεις ιστορικές περιόδους λειτουργίας:

Η πρώτη χρονολογείται κατά την ελληνιστική περίοδο (τέλη 4ου αι. π.Χ – αρχές 3ου αι. π.Χ.). Σημαντικό πρόβλημα κατά την μελέτη του αρχαίου θεάτρου, ήταν η αποκατάσταση της κάτοψης της ελληνιστικής φάσης, καθώς κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους η ορχήστρα είχε μετατραπεί σε αρένα με αποτέλεσμα να έχουν γίνει αρκετές μετατροπές στο κατώτερο τμήμα του κοίλου και να είναι δύσκολο να αποκατασταθεί η πρώτη φάση του.

Το κοίλο του θεάτρου χωρίζεται από οχτώ ακτινωτές κλίμακες σε εννιά κερκίδες, χωρίς να έχει εντοπιστεί διάζωμα. Με βάση τον αριθμό των εδωλίων που βρέθηκαν, η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 2500-3000 θεατές. Τα εδώλια και οι βαθμίδες των κλιμάκων του εδράζονται είτε σε φυσικό βράχο, είτε σε μαρμάρινους κρατευτές (κομμάτια πέτρας που αποτελούσαν το υπόστρωμα λιθόστρωτου), στερεωμένους σε βράχους. Στο μέρος κάτω από τη σειρά των εδωλίων σώζεται ένας αναβαθμός για την τοποθέτηση των ποδιών των θεατών. Στην ελληνιστική φάση του θεάτρου τρίλιθες μαρμάρινες προεδρίες ήταν τοποθετημένες μπροστά στην πρώτη σειρά των εδωλίων.

Το θέατρο διέθετε ημικυκλικό αποχετευτικό αγωγό που συγκέντρωνε τα νερά από το κοίλο και την ορχήστρα και τα διοχέτευε στον κεντρικό αποχετευτικό αγωγό.

Για τη σκηνή της ελληνιστικής περιόδου δεν έχουν εντοπιστεί αρχιτεκτονικά κατάλοιπα στην αρχική τους θέση. Είναι, όμως, βέβαιο ότι υπήρχε λίθινη κιονοστοιχία στο προσκήνιο με δωρικούς ημικίονες που έφεραν ζωφόρο με τρίγλυφα (διακοσμητικές πλάκες με τρεις παράλληλες κάθετες εξοχές και εσοχές, που βρίσκονται σε αρχαία οικοδομήματα μεταξύ δύο μετοπών) και μετόπες (πλάκες τετράγωνου σχήματος που βρίσκονται σε αρχαία οικοδομήματα στο κενό μεταξύ δύο τριγλύφων).

Ακολουθεί η Α΄ ρωμαϊκή περίοδος όπου το αρχαίο θέατρο ανακατασκευάστηκε και στο κοίλο χρησιμοποιήθηκαν αρχιτεκτονικά μέλη σε δεύτερη χρήση, δηλαδή spolia, τα οποία, όμως, σώζονταν σε καλή ποιότητα. Στον όροφο του προσκηνίου σώζεται το κατώφλι ενός ανοίγματος προς την ορχήστρα. Κατά τη ρωμαϊκή του μετασκευή σε αρένα αυξήθηκε πιθανότατα ο διαθέσιμος χώρος της ορχήστρας για τις ανάγκες της αρένας. Επίσης, αποσυναρμολογήθηκαν οι προεδρίες, οι καλυπτήριες, ο βατήρας οι καλυπτήριες πλάκες και οι πλάκες του διαδρόμου. Ο ημικυκλικός αγωγός καλύφθηκε με διάφορα αρχιτεκτονικά μέλη – τα καλύμματα αυτά ήταν κακότεχνα – ενώ με την μετασκευή ο χώρος της ορχήστρας διπλασιάστηκε.

Κατά τη Β΄ ρωμαϊκή περίοδό του, το θέατρο υπέστη επανειλημμένες μετασκευές και επισκευές για τις ανάγκες των θεαμάτων και των συναθροίσεων των πολιτών. Μια πρόχειρη επισκευή φαίνεται να έγινε στο προστατευτικό θωράκιο, όταν πραγματοποιήθηκε κατάργηση των θυρών που επικοινωνούσαν με το κοίλο. Παράλληλα η δυτική πάροδος φράχτηκε από αρχιτεκτονικά μέλη πιθανόν στο δεύτερο μισό ή στα τέλη του 3ου αι. μ.Χ.

 

Αρχαιολογικές έρευνες

Το θέατρο ήρθε στην επιφάνεια κατά τη διάρκεια των συστηματικών ανασκαφών που πραγματοποίησε από το 1981 ως το 1988 στην αρχαία Μαρώνεια ο αρχαιολόγος Ευάγγελος Πεντάζος .

Το 2004 ξεκίνησε το αναστηλωτικό πρόγραμμα του θεάτρου με πόρους της Ε.Ε. και του Ελληνικού κράτους, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2015 .

Τα εγκαίνια επανάχρησης του Αρχαίου Θεάτρου έγιναν τον Αύγουστο του 2009 με την εκπληκτική ερμηνεία της Λυδίας Κονιόρδου ως «Ηλέκτρα» και με την σκηνοθετική οδηγία του πολυτάλαντου Θοδωρή Γκόνη, ο οποίος είχε την υπέροχη ιδέα στη σκηνή να συμμετάσχουν και οι εργάτες που τόσα χρόνια εργάστηκαν επίπονα και επίμονα για την αναστήλωση του Θεάτρου.

 

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό