Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Το παγκόσμιο brand που συγκινεί, εμπνέει και αντέχει στον χρόνο

Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Το παγκόσμιο brand που συγκινεί, εμπνέει και αντέχει στον χρόνο

Πώς η Πριγκίπισσα Νταϊάνα μετατράπηκε σε ένα παγκόσμιο brand που δεν ξεθωριάζει

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Πριγκίπισσα Νταϊάνα υπήρξε από τις πιο αγαπητές προσωπικότητες της βρετανικής βασιλικής οικογένειας. Με τη γοητεία, τη μελαγχολική της αύρα, την ανθρωπιά και την αμεσότητά της, έγινε fashion icon και ίνδαλμα, επηρεάζοντας βαθιά την ποπ κουλτούρα όχι μόνο της εποχής της, αλλά και των επόμενων γενιών.

Μία από τις πιο καθοριστικές στιγμές της δημόσιας εικόνας της ήταν η τηλεοπτική συνέντευξή της το 1995 στον Μάρτιν Μπασίρ. Εκεί, η Νταϊάνα – πέρα από τις ειλικρινείς δηλώσεις για τον γάμο της, τον Κάρολο και την Καμίλα – είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Νιώθεις σαν να είσαι προϊόν πάνω σε ράφι. Πουλιέσαι και κάποιοι βγάζουν χρήματα από εσένα». Ήξερε πολύ καλά, ακόμα και τότε, πόσο πολύ είχε εμπορευματοποιηθεί η εικόνα της.

Ακόμη και πριν από τον γάμο της, οι αδελφές της το είχαν διατυπώσει ωμά: «Το πρόσωπό σου είναι ήδη σε πετσέτες τσαγιού – είναι αργά για να κάνεις πίσω». Όντως, η Νταϊάνα είχε ήδη μετατραπεί σε brand. Και μετά τον θάνατό της, η αξία του ονόματός της όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά εκτοξεύτηκε.

Σχεδόν τρεις δεκαετίες από την απώλειά της, η «βιομηχανία Νταϊάνα» εξακολουθεί να ανθίζει. Η μορφή της παραμένει παρούσα μέσα από τηλεοπτικές σειρές όπως το The Crown, από βιογραφικές ταινίες – από την Diana του 2013 έως το Spencer του 2021 – ντοκιμαντέρ και θεατρικές παραγωγές. Τα ρούχα της εξακολουθούν να πωλούνται σε δημοπρασίες για τεράστια ποσά.

Το στυλ της, μάλιστα, είναι πλέον trend για τη Gen Z. Σε πλατφόρμες όπως το Etsy, μπορείς να βρεις ρεπλίκες από εμβληματικά φούτερ της, ενώ στο κατάστημα δώρων του Παλατιού του Κένσινγκτον και σε online shops, πωλούνται βιβλία, κούπες και κοσμήματα εμπνευσμένα από την αισθητική της. Η εικόνα της έχει γίνει σύμβολο – και εμπορεύσιμο προϊόν.

Στο βιβλίο Dianaworld του Έντουαρντ Γουάιτ, εξετάζεται σε βάθος πώς η Νταϊάνα έγινε ένα φαινόμενο πολιτιστικής και εμπορικής σημασίας. Μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι το 2010 λανσαρίστηκε στην Κίνα σειρά εσωρούχων με το όνομά της, με διαφημίσεις που παρουσίαζαν μια σωσία της με τιάρα και εσώρουχα να παίζει τσέλο.

Για τον Γουάιτ, το «φαινόμενο Νταϊάνα» εξηγείται από τη μοναδική της ικανότητα να συνδέεται με τον απλό κόσμο. Ήταν γήινη και προσιτή, αλλά με την αίγλη μιας τραγικής ηρωίδας. Και παρότι δεν το επιδίωξε, η σύνδεσή της με τη μαζική κουλτούρα και τα καταναλωτικά σύμβολα ήταν αναπόφευκτη. Χαρακτηριστικά, την ημέρα του γάμου της, τραγουδούσε το jingle από τις διαφημίσεις του Cornetto – μια σκηνή που αποτύπωσε το πόσο βαθιά ενσωματωμένη ήταν στη λαϊκή κουλτούρα.

Η τεχνολογία έπαιξε κι αυτή ρόλο: η έγχρωμη φωτογραφία, τα περιοδικά, τα βίντεο – όλα βοήθησαν στην εξάπλωση της εικόνας της. Περιοδικά όπως το Majesty χτίστηκαν πάνω στην απήχησή της, και οι φωτογράφοι την αποκαλούσαν «η Πριγκίπισσα των Πωλήσεων».

Ακόμα και τα προσωπικά αντικείμενά της αποκτούν σχεδόν «ιερή» σημασία για τους θαυμαστές της. Για κάποιους, το να αποκτήσουν κάτι που της ανήκε θυμίζει θρησκευτικό προσκύνημα. Το πατρογονικό της στο Άλθορπ, όπου και έχει ταφεί, εξακολουθεί να προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κάθε καλοκαίρι.

Ακόμα και το σημείο του δυστυχήματος στο Παρίσι, στη γέφυρα Πον ντε λ’ Άλμα, παραμένει μνημείο μνήμης. Κάποιοι το έχουν εκμεταλλευτεί, όπως το ξενοδοχείο που πρόσφερε «την τελευταία διαδρομή της Νταϊάνα» για τουρίστες. Παρότι αμφιλεγόμενη, τέτοιου τύπου «εμπορευματοποίηση της μνήμης» αποτελεί για πολλούς έναν ειλικρινή τρόπο σύνδεσης μαζί της.

Όπως λέει ο Γουάιτ, ίσως η ιστορία της Νταϊάνα να μην σταματήσει ποτέ να μας συγκινεί. Ίσως επειδή, όπως συμβαίνει και με τις συζύγους του Ερρίκου Η΄, μας γοητεύουν οι γυναικείες μορφές που έζησαν έντονα και πλήρωσαν ακριβά. Αν ακόμη μιλάμε για την Άννα Μπολέυν, 500 χρόνια μετά, τότε σίγουρα η Νταϊάνα θα μας απασχολεί για πολύ ακόμη.

Με αναφορές από:bovary.gr/Επιμέλεια:ΜΚΜ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό