Συνήγορος του Πολίτη για προπληρωμένες κάρτες επιδομάτων: «Παράνομος» ο περιορισμός ανάληψης του συνόλου των μετρητών

Συνήγορος του Πολίτη για προπληρωμένες κάρτες επιδομάτων: «Παράνομος» ο περιορισμός ανάληψης του συνόλου των μετρητών

Επιστολή «βόμβα» απέστειλε ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ), προς την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την οποία επισημαίνει ότι η καταβολή μιας σειρά επιδομάτων μέσω προπληρωμένη κάρτας, μέσω της οποίας υπάρχει περιορισμός στον τρόπο διάθεσης των επιδομάτων αυτών (50% του ποσού που πιστώνεται στη προπληρωμένη κάρτα δύναται να διατεθεί μόνο με συναλλαγές μέσω POS) αντίκειται στον χαρακτήρα τους ως ασφαλιστικών παροχών! Μάλιστα ο ΣτΠ, ζητά νομική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση προκειμένου να απαλειφθούν με κάθε πρόσφορο μέσο, τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί!

Ουσιαστικά σύμφωνα με τον ΣτΠ ο περιορισμός της ανάληψης του συνόλου του ποσού σε μετρητά είναι αντίθετος και άρα παράνομος με το χαρακτήρα των επιδομάτων που έχουν τη μορφή ασφαλιστικών εισφορών, αφού αφαιρούν τη δυνατότητα από τους δικαιούχους της «ελευθερίας» τους να καλύψουν μια σειρά από βασικές ανάγκες τους!

Ο ΣτΠ σημειώνει ότι οδηγείται στην συγκεκριμένη επισήμανση προς το υπουργείο, μετά από διερεύνηση μεγάλου αριθμού αναφορών πολιτών διαμαρτυρόμενων επειδή δεν δύνανται να κάνουν ελεύθερη χρήση του επιδόματος ανεργίας, καθώς και των επιδομάτων/παροχών γονικής άδειας και μητρότητας, κατόπιν της εισαγωγής του νέου τρόπου καταβολής τους μέσω προπληρωμένης κάρτας από τα μέσα Μαρτίου.

Ειδικότερα στην επιστολή του ΣτΠ, σημειώνεται ότι «οι ασφαλιστικές παροχές του επιδόματος ανεργίας και των ποσών μητρότητας έχουν ουσιωδώς όμοια νομική φύση με την σύνταξη (που χορηγείται με την επέλευση κάθε φορά του αντίστοιχου κινδύνου όπως π.χ. η σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας) και συνεπώς συνιστούν νόμιμα μέσα για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και την ελεύθερη συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή της Χώρας (άρθρο 5 του Συντάγματος). Η προστασία της προσωπικότητας έχει αναχθεί σε ιδιαίτερο δικαίωμα, δυνάμει του άρθρου ΑΚ 57, ενώ η αρχή της ιδιωτικής αυτονομίας και η ελευθερία των συμβάσεων, δυνάμει του άρθρου ΑΚ 361. Η τελευταία επιτρέπει στο κάθε πρόσωπο να ρυθμίζει μόνο του τις περιουσιακές και προσωπικές σχέσεις του κατά τον τρόπο που ανταποκρίνεται στην προτίμησή του».

Ταυτόχρονα ο ΣτΠ, σημειώνει ότι ο στόχος του υπουργείο για έκδοση της προπληρωμένης κάρτας προκειμένου να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή, δεν λαμβάνει υπ’ όψιν «το γεγονός ότι υπάρχουν νόμιμες συναλλαγές που δεν δύναται να λάβουν χώρα μέσω POS διότι αυτό δεν προβλέπεται από την οικεία νομοθεσία, όπως π.χ. τα μισθώματα κατοικίας, ή δόσεις δανείων, ενώ παραγνωρίζει το πραγματικό γεγονός ότι κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής τα μισθώματα κατοικίας υπερβαίνουν κατά πολύ το ½ του ποσού των παροχών με συνέπεια να δημιουργείται αντικειμενική αδυναμία να ανταπεξέλθει ο μισθωτής στην συμβατική του υποχρέωση καταβολής του ενοικίου αφού αδυνατεί να μεταβιβάσει με τραπεζικό έμβασμα το υπόλοιπο του ενοικίου στον εκμισθωτή. Κατά τούτο η προσθήκη της υποχρέωσης το ήμισυ (1/2) του καταβαλλόμενου ποσού να δαπανάται αποκλειστικά μέσω χρήσης της προπληρωμένης κάρτας του δικαιούχου για αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών, (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών αγορών), ή πληρωμές χωρίς επιβάρυνση του δικαιούχου με έξοδα κόστους συναλλαγών τραπεζικής συναλλαγής υπερακοντίζει τον ανωτέρω σκοπό».

Επιπρόσθετα ο ΣτΠ, σημειώνει ότι οι πολίτες «με τον νέο τρόπο πληρωμής στερούνται τη δυνατότητα κατά το ήμισυ να αποπληρώσουν βασικές βιοτικές τους ανάγκες και να διαθέσουν ελεύθερα αυτό και εκτιμά ότι: «Είναι αναγκαίο να ληφθεί άμεσα νομοθετική μέριμνα ή πρωτοβουλία στο πλαίσιο της κανονιστικής δράσης, ώστε φαινόμενα που καταγγέλλονται για αδυναμία πληρωμής των βασικών υποχρεώσεων (στέγαση, υποχρεώσεις δανείων, κοινόχρηστα, μεταφορά σε προστατευόμενη μέλη που διαβιούν εκτός οικογενειακής στέγης) να απαλειφθούν με κάθε πρόσφορο μέσο.

aftodioikisi.gr

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό