Η πρόταση του Μανώλη Ταπατζά για το νέο λογότυπο της ΠΑΜΘ

Η πρόταση του Μανώλη Ταπατζά για το νέο λογότυπο της ΠΑΜΘ

Δεδομένου ότι πρόσφατα έχει ανοίξει η συζήτηση περί αλλαγής του λογοτύπου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης καταθέτω ορισμένες σκέψεις μου στη δημόσια συζήτηση.

Η Αρχαία Θράκη ήταν το μεγαλύτερο Έθνος στον Κόσμο μετά τους Ινδούς, εκτεινόταν από το Αιγαίο ως το Δούναβη και από τον Όλυμπο ως το Βόσπορο, έδωσε στην υπόλοιπη Ελλάδα την Ορφική και Διονυσιακή λατρεία, συμμετείχε στον Τρωικό πόλεμο και στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου με 5.000 άνδρες, ανέδειξε Ολυμπιονίκες και σπουδαίες προσωπικότητες από την αρχαιότητα, ήταν το επίκεντρο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας λόγω γεωγραφικής και γεωστρατηγικής θέσης και πρόσφερε στους Εθνικούς Αγώνες.

Η Περιφέρεια μας διαθέτει βαθιές ρίζες στο παρελθόν και βρίθει συμβόλων και συμβολισμών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον λογότυπο της και να υποδηλώσουν την πορεία της στον χρόνο, την πάλαι ποτέ έκταση της Θράκης, την διαδρομή των Θρακών, τις καταβολές, την προέλευση, τις σχέσεις τους με άλλους λαούς, τον τρόπο ζωής τους, τις λατρευτικές τους συνήθειες, την πολιτιστική και πολιτισμική τους κληρονομιά.

Η ιστορική διαδρομή της Περιφέρειας μας έχει αποτελέσει αντικείμενο πλειάδας μελετών από Έλληνες αλλά και ξένους επιστήμονες και συνεχώς έρχονται στο φως στοιχεία που προστίθενται στο υπάρχοντα και συμπληρώνουν το εντυπωσιακό μωσαϊκό της περιοχής μας.

Μέσα από αυτές τις έρευνες έχει αναδειχθεί και η μορφή του «Θρακός Ιππέα», που θεωρείται ως ο ιερότερος Θεός-ήρωας των Θρακών. Λογίζεται ως ο θεραπευτής ανθρώπων και ζώων, ο προστάτης της γεωργίας, των ταξιδευτών, αλλά και του χθόνιου κόσμου, ο Θεός – σωτήρας και ο κυνηγός.

Η λατρεία του έφτασε στη μέγιστη της διάδοση κατά τον 2 ο  και τον 3 ο  μ. Χ. αιώνα, όταν συνδέθηκε με το ελληνικό στοιχείο του αφηρωισμού των νεκρών και της λατρείας των προγόνων.

Η διακόσμηση των ανάγλυφων του Θράκα Ιππέα είναι πολύ λιτή, πέρα από τον Ιππέα και το άλογο του στο σκηνικό τους, δεν υπάρχουν άλλες απεικονίσεις.

Η χρονολόγηση αυτών των ανάγλυφων μπορεί να τοποθετηθεί στο τέλος του 4ου μ.Χ. αι. όταν άρχισε η ποιοτική πτώση στη δημιουργία των αναθηματικών μνημείων λόγω της οικονομικής παρακμής της Θράκης.

Έτσι ανασκοπώντας όλες αυτές τις ιδιότητες που προκύπτουν βλέπουμε πως είναι θεός της ζωής και του θανάτου, αλλά και της αναγέννησης της ανθρώπινης ζωής και του κύκλου της φύσης. Ωστόσο παρά το γεγονός ότι ο  Ιππέας ήτανε ένας καθαρά θρακικός θεός, η λατρεία του εντοπίζεται και σε περιοχές εκτός της Θράκης. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που μας παραθέτει ο Κωνσταντίνος Κουρτίδης στο έργο του «Ιστορία της Θράκης», η λατρεία του Θρακός Ιππέα εντοπίζεται και σε άλλα μέρη όπως π.χ . στην Λήμνο, στην Αμφίπολη και την Θάσο, όπου έχουνε κατά καιρούς εντοπιστεί δείγματα της λατρείας του, ενώ σε έναν σημαντικό βαθμό η λατρεία του ασκούνταν και σε διάφορα μέρη της Μικράς Ασίας. Τα όσα αναφέρονται παραπάνω σχετικά με την φύση και την λατρεία της αινιγματικής αυτής θεότητας, είναι και τα μοναδικά στοιχεία που προκύπτουνε από την έρευνα στις των αρχαιολόγων και των ιστορικών που διαχρονικά ασχολήθηκαν με τον Θρακικό πολιτισμό.

Ο Θράκας Ιππέας έχει βρεθεί σε αναρίθμητα αρχαία θρακικά αναθηματικά ανάγλυφα και επιγραφές. Το 1958 είχαν καταγραφεί 1128 αναθηματικά ανάγλυφα του ήρωα.

Ο Θράκας Ιππέας λατρεύτηκε ως ισχυρή Θεότητα, τον τιμούσαν ως Θεό του κυνηγιού και φύλακα των ψυχών. Είναι ο δικός τους Θεός που έφεραν από την πρώτη τους κοιτίδα. Οι Θράκες μετά τον εκχριστιανισμό τους διατήρησαν τη λατρεία του Θράκα Ιππέα στο πρόσωπο του Αγίου Γεωργίου που σκοτώνει το δράκο.

Για όλους αυτούς τους λόγους, για τους συμβολισμούς που φέρει η μορφή του, αλλά και για την εμβριθή έρευνα που έχει γίνει γύρω από αυτόν, προτείνω την μορφή του Θράκα Ιππέα ως κεντρικό θέμα στον σχεδιαζόμενο λογότυπο της Περιφέρειας ΑΜΘ.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΤΑΠΑΤΖΑΣ

Περιφερειακός Σύμβουλος ΠΕ Ροδόπης《Περιφερειακή Σύνθεση》

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό