Quantcast
Τα οφέλη του ελαιόλαδου

Τα οφέλη του ελαιόλαδου

Το δέντρο της ελιάς συγκαταλέγεται ανάμεσα στα αρχαιότερα καλλιεργούμενα δέντρα στην λεκάνη της Μεσογείου.

Έχουμε την τύχη να είμαστε μια από τις χώρες που ευνοείται η καλλιέργεια της ελιάς και χρησιμοποιούμε το υγρό χρυσάφι που παράγει καθημερινά στα φαγητά μας.

Ο υγρός χρυσός, όπως αποκαλούν το ελαιόλαδο, είναι ένας διατροφικός θησαυρός. Πολύτιμος, απαραίτητος και αναντικατάστατος για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Οι φαρμακευτικές ιδιότητες που του αποδίδονται πολλές. Οι γνώσεις μας για τα οφέλη του ελαιόλαδου ξεκινούν από την αρχαιότητα. Φτάνοντας στο σήμερα αποδεδειγμένα πλέον και επιστημονικά εκτιμούμε την ύπαρξη αυτού του δέντρου.

Ποια θρεπτικά συστατικά συνθέτουν το ελαιόλαδο;
  • Μονοακόρεστα (MUFA) και πολυακόρεστα (PUFA) λιπαρά οξέα
  • Λιποδιαλυτές βιταμίνες ADEK
  • Πολυφαινόλες

Η περιεκτικότητα των φυτοχημικών ουσιών διαφέρει από λάδι σε λάδι. Οι πρακτικές καλλιέργειας, το στάδιο της ωρίμανσης του καρπού κατά την συγκομιδή, ο τρόπος που θα παραχθεί το λάδι στο ελαιοτριβείο καθώς και από το πως θα το αποθηκεύσουμε αποτελούν παράγοντες που καθορίζουν την ποσότητα των θρεπτικών συστατικών που περιέχει.

Υποστηρίζει την καλή λειτουργία της καρδιάς και της αρτηριακής πίεσης

Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει αποτελούν μια φυσική λύση για την διαχείριση και προφύλαξη ασθενειών που σχετίζονται με το καρδιαγγειακό σύστημα.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pharmacological Research, διαπιστώθηκε ότι όσοι κατανάλωναν σαν κύρια πηγή λίπους το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο ή παρθένο) σε καθημερινή βάση, είχαν λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης υπέρτασης.

Η καλή χοληστερίνη (HDL) διατηρήθηκε σε φυσιολογικά επίπεδα ενώ  η κακή χοληστερίνη (LDL) μειώθηκε.

Παρέχει αντιφλεγμονώδη δράση

Η μεγάλη συγκέντρωση σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (MUFA) και οι πολυφαινόλες προσδίδουν στο ελαιόλαδο αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες παρόμοιες με την φαρμακευτική ουσία ιβουπροφαίνη που συνταγογραφείται για την καταστολή της φλεγμονής.

Η κατανάλωση τροφίμων με αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση, μπορούν να βοηθήσουν στην διαχείριση του χρόνιου πόνου.

Υποστηρίζει την καλή λειτουργία του εντέρου

Ένα από τα θέματα που έχει σχέση με την λειτουργία του εντέρου είναι η δυσκοιλιότητα, μια κατάσταση ιδιαίτερα άβολη που προκαλεί φούσκωμα, ναυτία και άσχημη διάθεση.

Μια φυσική μέθοδος για την αντιμετώπιση της περιστασιακής δυσκοιλιότητας αποτελεί η πρόσληψη ελαιόλαδου με άδειο στομάχι. Λειτουργεί σαν λιπαντικό του πεπτικού σωλήνα διευκολύνοντας τις κενώσεις.

Οι πολυφαινόλες του ελαιόλαδου επηρεάζουν την σύνθεση της μικροβιακής χλωρίδας, εμποδίζοντας την ανάπτυξη βλαβερών βακτηρίων.

Παρόλο που οι έρευνες in vivo είναι λίγες, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κατανάλωση αυτού του τρόφιμου συμβάλει στην διατήρηση της ομοιόστασης του εντερικού επιθηλίου προστατεύοντας τον οργανισμό από ασθένειες που μπορεί να αναπτυχθούν στο έντερο.

Διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες

Οι πολυφαινόλες παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου γιατί έχουν την ικανότητα να δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται στον οργανισμό.

Ερευνητές από διαφορετικά πανεπιστήμια που συνεργάστηκαν, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ελαιοκανθάλη  από το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο προκαλεί τον κυτταρικό θάνατο των καρκινικών κυττάρων.

Προστασία από τις επιπλοκές του σακχαρώδη διαβήτη

Η αντιοξειδωτική ικανότητα του ελαιόλαδου μπορεί να μετριάσει την βλάβη που προκαλούν στα κύτταρα τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Μ’ αυτόν τον τρόπο μειώνουν το ρίσκο εμφάνισης των επιπλοκών που μπορεί να εμφανίσουν τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, όπως είναι διαβητική νευροπάθεια και αμφιβληστροειδική νευροπάθεια.

Θωρακίζει τον οργανισμό ενάντια στην νόσο Αλτσχάιμερ

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η περιεκτικότητα του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου σε ολεοκανθάλη έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να εμποδίσει και να σταματήσει την εξέλιξη της νόσου.

Το κάψιμο που νιώθουμε στο πίσω μέρος του λαιμού μετά από κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιόλαδου οφείλεται στην ολεοκανθάλη.

Για  να αποκομίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη, προτιμούμε να το καταναλώνουμε ωμό.  Όταν μαγειρεύουμε καλό είναι να το προσθέτουμε προς το τέλος για την διατήρηση των θρεπτικών συστατικών.

*Γράφτηκε από Ελένη Ζεμπερλίγκου / Στέλεχος Διατροφής & Διαιτολογίας

diatrofi.gr

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό