Υποβρύχιο Titan: Τι είναι η «ενδόρρηξη» που σε κλάσματα δευτερολέπτου σκότωσε τους πέντε επιβαίνοντες -“Υπήρχε τρόπος διάσωσης” ισχυρίζεται Αμερικανός ερευνητής

Υποβρύχιο Titan: Τι είναι η «ενδόρρηξη» που σε κλάσματα δευτερολέπτου σκότωσε τους πέντε επιβαίνοντες -“Υπήρχε τρόπος διάσωσης” ισχυρίζεται Αμερικανός ερευνητής

“Δεν κατάλαβαν τον θάνατό τους, δεν πρόλαβαν να συνειδητοποιήσουν πως κάτι πήγαινε στραβά» – Η ανακοίνωση της Oceangate για τα πέντε θύματα

Το βαθυσκάφος Titan, που κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού, εξαφανίστηκε την Κυριακή με πέντε επιβαίνοντες μετά από μια «εσωτερική κατάρρευση», όπως δήλωσε την Πέμπτη ο υποναύαρχος Τζον Μάουγκερ της ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
Ο κώνος της ουράς και άλλα υπολείμματα από το εξαφανισμένο βαθυσκάφος βρέθηκαν από ένα τηλεχειριζόμενο βαθυσκάφος, στα  1.600 μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού, που είναι σχεδόν σε 4.000 μέτρα βάθος στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό, σύμφωνα με το News.ro.

Το Λιμενικό Σώμα είπε ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν στον βυθό της θάλασσας υποδηλώνουν «καταστροφική απώλεια του θαλάμου πίεσης».
Τι είναι η «ενδόρρηξη»
Η «εσωτερική κατάρρευση» ή «ενδόρρηξη» (implosion) είναι το αντίθετο από μια έκρηξη (explosion), δηλαδή μια έκρηξη όταν ένα αντικείμενο ξαφνικά και βίαια καταρρέει από έξω προς τα μέσα (φανταστείτε κάτι αντίστοιχο με αυτό που συμβαίνει όταν πιέζεις ένα κουτάκι αναψυκτικού με το χέρι).

Σε αυτά τα βάθη, το βαθυσκάφος βρίσκεται υπό τεράστια πίεση και ακόμη και το μικρότερο δομικό ελάττωμα θα μπορούσε να είναι καταστροφικό, λένε ειδικοί που επικαλείται το CNN.

«Δεν κατάλαβαν τον θάνατό τους»

Πολλοί αναρωτιούνται αν το πλήρωμα γνώριζε τι συνέβαινε. Με τόσο υψηλή πίεση στο υποβρύχιο, η έκρηξη θα είχε συμβεί σε ένα κλάσμα του χιλιοστού του δευτερολέπτου.

«Μια καταστροφική έκρηξη συμβαίνει με ταχύτητα άνω των 2.400 χιλιομέτρων την ώρα», δήλωσε στο CNN η Άιλεν Μάρτι, πρώην αξιωματικός του ναυτικού και καθηγήτρια στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.

Όπως είπε, ολόκληρη η δομή κατέρρευσε προτού τα άτομα που ήταν μέσα συνειδητοποιήσουν ότι υπήρχε πρόβλημα. «Πέθαναν με τρόπο που δεν κατάλαβαν καν ότι επρόκειτο να πεθάνουν. Τέλος, ανάμεσα στους πολλούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να πεθάνουμε, αυτό είναι ανώδυνο», διαβεβαιώνει ο ειδικός.

Πώς σκοτώνει η πίεση σε τέτοια βάθη

Σύμφωνα με το BBC, που προσπαθεί να διερευνήσει τι συνέβη με το βαθυσκάφος Titan όταν βρέθηκε κοντά στον Τιτανικό, καθώς τα συντρίμμια του βρέθηκαν σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από το ναυάγιο, σε όσο μεγαλύτερο βάθος βρίσκεται κανείς τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που ασκείται από το νερό που βρίσκεται από πάνω σου.

Αν και ακόμα παραμένει αδιευκρίνιστο το τι ακριβώς συνέβη, ειδικοί εξηγούν ότι πιθανότατα η αιτία της τραγωδίας με τους πέντε νεκρούς κρύβεται σε κάποια «μικρή αδυναμία» στο εξωτερικό κέλυφος του τουριστικού υποβρυχίου.

Η πίεση στην θάλασσα μετράται με ατμόσφαιρες με κάθε μια εξ αυτών να ισούται με πίεση 6,6 κιλών ανά τετραγωνική ίντσα. Οι ατμόσφαιρες αυξάνονται κατά μια κάθε 10 μέτρα που διανύονται σε βάθος. Επομένως στα 3.000 μέτρα, περιοχή στην οποία εκτιμάται ότι σημειώθηκε η καταστροφική αποσυμπίεση, η πίεση πρέπει να ήταν 300 φορές μεγαλύτερη από αυτή στην επιφάνεια.

Σημειώνεται ότι το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται στην αποκαλούμενη «Ζώνη του Μεσονυκτίου», χωρίς φως και με θερμοκρασίες της τάξης των 4 βαθμών Κελσίου. Όποια μορφή ζωής υπάρχει εκεί να έχει προσαρμοστεί στις ακραίες πιέσεις, το κρύο και το σκοτάδι, προσαρμογή που προκαλεί τον θάνατό των ζώων αυτών όταν ανεβαίνουν στην επιφάνεια της θάλασσας.

«Οι άνθρωποι εξαϋλώθηκαν, όλα έγιναν σε κλάσματα δευτερολέπτου» 

«Οι άνθρωποι δεν κατάλαβαν τίποτα. Ξαφνικά εξαϋλώθηκαν. Όλα έγιναν σε κλάσματα δευτερολέπτου» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Σπυρίδων Περβαινάς, αντιναύαρχος εν αποστρατεία μιλώντας για την άσχημη τύχη που είχαν οι πέντε επιβαίνοντες του τουριστικού βαθυσκάφους Titan, το οποίο διαλύθηκε κατά τη διάρκεια κατάδυσης του προς το ναυάγιο του Τιτανικού.

«Είχαμε το χειρότερο επίλογο από ότι μπορούσαμε να έχουμε. Εάν επικρατούσε το σενάριο ότι ήταν μέσα στο σκάφος και κάποια στιγμή είχε τελειώσει το οξυγόνο, κάποια στιγμή θα μπορούσαν να τους βρουν. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα» δήλωσε στην εκπομπή «Συνδέσεις» ο κ. Περβαινάς εξηγώντας ότι το ναυτικό αυτό δυστύχημα οφείλεται σε προβλήματα στην κατασκευή του πειραματικού βαθυσκάφους «Τιτάνας» της εταιρείας Οcean Gate Expeditions.

«Το βαθυσκάφος είχε κάποια αστοχία υλικού, συμπιέστηκε, έσπασε το περίβλημά του και συνεθλίβη από την τεράστια πίεση του νερού. Δεν έχει μείνει τίποτα από τον κύλινδρο στον οποίο βρίσκονταν οι άνθρωποι» είπε ο κ. Περβαινάς προσθέτοντας ότι από την συμπίεση το βαρέλι στο οποίο επέβαιναν δεν θα βρεθεί ποτέ γιατί διαλύθηκε και από τα δυόμισι μέτρα σε διάμετρο που ήταν έγινε μια κουκίδα «Το βαρέλι έχει επιπεδωθεί», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Η ανακοίνωση της Oceangate για τα πέντε θύματα

Ανακοινώνοντας τον θάνατο του Βρετανού δισεκατομμυριούχου Χάμις Χάρτινγκ, του Γάλλου εξερευνητή Πιερ Ανρί Ναρζολέ, του Πακιστανου μεγιστάνα, Σαζάντα Νταγούντ, του 19χρονου γιου του, Σουλεμάν, και του διευθύνοντος συμβούλου της, Στόκτον Ρας η Oceangate το βράδυ της Πέμπτης ελάχιστα λεπτά πριν τις επίσημες ανακοινώσεις της αμερικανικής ακτοφυλακής ανέφερε: «Αυτοί οι άνδρες ήταν αληθινοί εξερευνητές που μοιράζονταν ένα ξεχωριστό πνεύμα περιπέτειας και ένα βαθύ πάθος για την εξερεύνηση και την προστασία των ωκεανών του κόσμου. Οι καρδιές μας είναι με αυτές τις πέντε ψυχές και κάθε μέλος των οικογενειών τους αυτή την τραγική στιγμή. Λυπούμαστε για την απώλεια της ζωής και τη χαρά που έφεραν σε όλους όσους γνώριζαν».

«Αυτή είναι μια εξαιρετικά θλιβερή στιγμή για τους αφοσιωμένους υπαλλήλους μας που είναι εξουθενωμένοι και θρηνούν βαθιά για αυτήν την απώλεια. Ολόκληρη η οικογένεια της OceanGate είναι βαθιά ευγνώμων για τους αμέτρητους άντρες και γυναίκες από πολλούς οργανισμούς της διεθνούς κοινότητας που επέσπευσαν μεγάλο εύρος πόρων και εργάστηκαν τόσο σκληρά σε αυτήν την αποστολή. Εκτιμούμε τη δέσμευσή τους να βρουν αυτούς τους πέντε εξερευνητές και τις μέρες και τις νύχτες της ακούραστης εργασίας τους για την υποστήριξη του πληρώματος μας και των οικογενειών τους» συνέχιζε η ανακοίνωση της Oceangate που κατέληξε ως εξής:

«Αυτή είναι μια πολύ θλιβερή στιγμή για ολόκληρη την κοινότητα των εξερευνητών και για καθένα από τα μέλη της οικογένειας όσων χάθηκαν στη θάλασσα. Ζητάμε με σεβασμό να γίνει σεβαστή η ιδιωτική ζωή αυτών των οικογενειών κατά τη διάρκεια αυτής της πιο οδυνηρής στιγμής».

«Υπήρχε τρόπος διάσωσης»: Η ανάρτηση Αμερικανού ερευνητή για το υποβρύχιο στον Τιτανικό που άναψε φωτιές

Ο ερευνητής ανάρτησε ένα βίντεο σημειώνοντας: «Αυτό είναι ένα βίντεο με το Bezos Expeditions να ανακτά μια μηχανή από το Apollo 11 σε βάθος 14.000 ποδιών, βαθύτερο από τον Τιτανικό. Ηγήθηκα αυτού του έργου και των αποστολών αναζήτησης και ανάκαμψης. Αυτός είναι ο τύπος εξοπλισμού που πρέπει να βρίσκεται στο σημείο διάσωσης αλλά δεν είναι στον χώρο», γράφει ο David Concannon, ιδρυτής της δικηγορικής εταιρείας Concannon & Charles.

Η ανάρτηση, όπως ήταν λογικό, προκάλεσε πλήθος σχολίων, με τους αναγνώστες να απορούν πώς μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Και όλα αυτά ενώ υπήρχε ελπίδα ζωής, καθώς συμμετέχοντες στην έρευνα ανακοίνωσαν ότι ακούγονταν ήχοι που πιθανότατα προέρχονταν από τους παγιδευμένους επιβαίνοντες του υποβρυχίου που «χτυπούσαν» απεγνωσμένα SOS

Η επιχείρηση ανάκτησης των μηχανών του Apollo 11
Δέκα χρόνια πριν, το 2013, ομάδα εξειδικευμένων χειριστών ρομποτικού υποβρυχίου είχε καταφέρει να ανακτήσει δύο κινητήρες πυραύλου του Apollo 11, το οποίο μετέφερε το 1969 στη Σελήνη τους Neil Armstrong, Buzz Aldrin και Michael Collins.

Χρηματοδότης της αποστολής ήταν ο Αμερικανός μεγιστάνας Jeff Bezos. Ο δαιμόνιος επιχειρηματίας χρηματοδότησε την αποστολή ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι με τη βοήθεια της τεχνολογίας ανέκτησαν τις μηχανές που βρίσκονταν τρία μίλια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στον Ατλαντικό Ωκεανό.

O Bezos, ιδρυτής της Amazon, είχε ανακοινώσει με ενθουσιασμό: «Κάθε κομμάτι που φέρνουμε στο κατάστρωμα φέρνει στο μυαλό μου τους χιλιάδες μηχανικούς που δούλευαν μαζί τότε για να κάνουν αυτό που για πάντα θεωρούνταν σίγουρα αδύνατο».

Χρησιμοποιήθηκαν όλα τα μέσα για τη διάσωση των «5»;
Πηγές κοντά στη διάσωση, όπως υποστηρίζει το δίκτυο GB news και δείχνει να συμμερίζεται ο Αμερικανός δικηγόρος, λένε ότι «δύο βρετανικές εταιρείες διάσωσης βαθέων υδάτων -η Ocean Infinity και η Magellan- απείχαν τρεις έως τέσσερις ημέρες από την αποστολή εξοπλισμού, αλλά πιστεύεται ότι η αμερικανική Ακτοφυλακή αποφάσισε να μη χρηματοδοτήσει την εξαγωγή. Ως μέρος των προσπαθειών διάσωσης, η Γαλλία φέρεται να αγνόησε τις συμβουλές των ΗΠΑ και έστειλε ένα πλοίο με το όνομα L’Atlante -ένα σκάφος με ένα ρομπότ- το οποίο μπορεί να βυθιστεί στα 20.000 πόδια».

Το υποβρύχιο έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, MV Polar Prince, περίπου μία ώρα και 45 λεπτά μετά τη δίωρη κατάβαση. Η παροχή αέρα του Ocean Gate πρόκειται να εξαντληθεί σήμερα Πέμπτη. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δύο σύζυγοι των επιβαινόντων βρίσκονται σε ένα πλοίο και περιμένουν απεγνωσμένα τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Hamish Harding, ο οποίος διευθύνει μια αεροπορική εταιρεία, είναι μεταξύ εκείνων που αγνοούνται μαζί με τον Paul-Henry Nargeolet, πρώην δύτη του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, και τον Stockton Rush, διευθύνοντα σύμβουλο της Ocean Gate. Ο Βρετανός επιχειρηματίας Shahzada Dawood, μέλος μιας από τις πλουσιότερες οικογένειες του Πακιστάν και ο 19χρονος γιος του Suleman Dawood βρίσκονται επίσης στο πλοίο.

Η Ocean Gate Expeditions, η οποία μεταφέρει εξερευνητές στα βάθη του Ατλαντικού για 200.000 δολάρια ανά άτομο, πιστεύεται ότι έχασε την επαφή όταν το σκάφος βρισκόταν ακριβώς πάνω από το ναυάγιο του Τιτανικού. Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται περίπου 3.800 μέτρα (12.500 πόδια) κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στον πυθμένα του ωκεανού περίπου 370 μίλια μακριά από τις ακτές της Νέας Γης, αλλά στα ύδατα των ΗΠΑ.

Πηγή: protothema.gr, iefimerida.gr

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό